۱۴۰۲ شهریور ۲۳, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفکر (۲)

  

 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

 

۸

·    تفکر ابزار تعیین کننده شناخت است.

 

۹

·    چون تنها تفکر است که قادر به کشف عام، ماهوی و قانونمند از انبوهه درهم برهم داده های حسی است.

 

۱۰

·    تفکر به خدمت گرفتن دم افزون قوای طبیعی و هدایت آگاهانه و مبتنی بر نقشه تحولات اجتماعی را برای انسان ها امکان پذیر می سازد.

 

۱۱

·    مسئله شالوده، ماهیت، طبیعت و فونکسیون تفکر با پاسخ به مسئله اساسی فلسفه و با درک معینی از شعور در نتیجه این پاسخ در پیوند تنگاتنگی قرار دارد.

 

۱۲

·    در حالی که ماتریالیسم بالاعم و ماتریالیسم دیالک تیکی بالاخص، تفکر را روندی طبیعی (مارکس) و فونکسیون مغز انسانی می دانند، جریانات  ایدئالیستی مختلف تفکر را به مثابه کردوکار روح غیرمادی تلقی می کنند.

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور)

 

۱۳

·    در تاریخ فلسفه راجع به نقش تفکر در روند شناخت دو نظریه معرفتی ـ نظری متفاوت و یکسونگر تشکیل یافته است:

 

(اصطلاح «معرفتی ـ نظری»

را

ما به عنوان صفتی برای «تئوری شناخت»  به کار می بریم:

نظریه های معرفتی ـ نظری

یعنی نظریه های مربوط به تئوری شناخت!

بانیان این ترکیب ـ به احتمال قوی ـ تئوریسین های حزب توده بوده اند.

یادشان به یاد باد!

مترجم)

 

الف

·    امپیریسم (تجربه گرائی)

 

·    مراجعه کنید به امپیریسم  

 

 

امپیریسم

(تجربه گرایی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8916

 

پایان

 

ب

·    راسیونالیسم (خردگرائی)

·    مراجعه کنید به راسیونالیسم  

 

(امپیریسم

امپیری

 (حسی و تجربه)

را

مطلق می کند

و

راسیونالیسم

(راسیون، عقل، خرد)

را.

در نتیجه دیالک تیک حسی و عقلی و دیالک تیک تجربی و نظری

تخریب می شود

و

کشف حقیقت محال می گردد.

مترجم)

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر