برگردان
۱
· تفکر به عالی ترین فرم کردوکار روانی انسان اطلاق می شود.
۲
· ماهیت تفکر را انعکاس مفهومی اشیاء و روندهای عام، ماهوی و قانونمند واقعیت عینی تشکیل می دهند.
· مراجعه کنید به انعکاس، مفهوم، واقعیت عینی،
قانونمندی
انعکاس
(عکس برداری، عکس اندازی)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9440
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9448
پایان
مفهوم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2855
واقعیت عینی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4594
پایان
۳
· در تجربه حسی عام و منفرد، ماهوی و غیرماهوی (اصلی و فرعی)، ضروری و تصادفی در فرم های مختلف در هم آمیخته اند.
۴
· تفکر به حلاجی مواد حاصل از تجربه حسی می پردازد.
· مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک پدیده و ماهیت، دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک تجربی و نظری (امپیریکی ـ تئوریکی)، دیالک تیک حسی و عقلی
۵
· تفکر از تلنبار درهم برهم بی تمایز حاصل از تجربه حسی، به کمک سلسله ای از عملیات تجزیتی ـ تحلیلی ـ ترکیبی (آنالیتیکی ـ سنته تیکی) و قبل از همه به کمک تجرید (انتزاع) و تعمیم، به عمده کردن عام، ماهوی و قانونمند دست می زند و آنها را درقالب مفاهیم مجرد (انتزاعی) می ریزد.
· مراجعه کنید به انتزاع (تجرید)، تعمیم، دیالک تیک مجرد و مشخص
تجرید
(انتزاع)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7625
پایان
تعمیم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7639
۶
· تفکر از واقعیت عینی، به ویژه به کمک تجرید (انتزاع) و تعمیم، تصاویر معینی در ضمیر انسان ها پدید می آورد.
۷
· تفکر عبارت است از شناخت عقلی و با واسطه (غیرمستقیم) به کمک مفاهیم، قضاوت ها، تئوری ها و غیره.
(شناخت حسی
بیواسطه و مستقیم است.
در شناخت حسی،
حواس پنجگانه
چیزها، پدیده ها و سیستم ها را مستقیما و بدون واسطه در آئینه ضمیر انسانی منعکس می کنند.
شناخت عقلی و یا تفکر
اما به واسطه نیاز دارد و غیرمستقیم است.
شناخت عقلی و یا تفکر
با خود چیزها، پدیده ها و سیستم ها تماس مستقیم و بیواسطه ندارد.
در شناخت عقلی و یا تفکر،
مفاهیم، مقوله ها، قضاوت ها، قوانین، قانونمندی ها، تئوری ها و غیره
به مثابه واسطه معرفتی
به خدمت گرفته می شوند.
از این رو ست که برای تفکر و یا شناخت عقلی،
آشنائی ژرف با واسطه های معرفتی یاد شده،
یعنی با مفاهیم، مقوله ها، تئوری ها و غیره
ضرورت مبرم دارد.
ساده لوحانی که فکر می کنند، بدون فلسفه و یا به قول هگل، بدون خرد می توان اندیشید،
آب در هاون می کوبند.
مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر