۱۴۰۲ شهریور ۲۲, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفکر (۱)

  

 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین
 

۱

·      تفکر به عالی ترین فرم کردوکار روانی انسان اطلاق می شود.

 

۲

·      ماهیت تفکر را انعکاس مفهومی اشیاء و روندهای عام، ماهوی و قانونمند واقعیت عینی تشکیل می دهند. 

 

·      مراجعه کنید به انعکاس، مفهوم، واقعیت عینی، قانونمندی     

انعکاس

(عکس برداری، عکس اندازی)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9440

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9448

 

پایان

 

 

مفهوم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2855

 

 

واقعیت عینی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4594

 

پایان

 

۳

·      در تجربه حسی عام و منفرد، ماهوی و غیرماهوی (اصلی و فرعی)، ضروری و تصادفی در فرم های مختلف در هم آمیخته اند.

 

۴

·      تفکر به حلاجی مواد حاصل از تجربه حسی می پردازد.

 

·      مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک پدیده و ماهیت، دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک تجربی و نظری (امپیریکی ـ تئوریکی)، دیالک تیک حسی و عقلی  

 

۵

·      تفکر از تلنبار درهم برهم بی تمایز حاصل از تجربه حسی، به کمک سلسله ای از عملیات تجزیتی ـ تحلیلی ـ ترکیبی (آنالیتیکی ـ سنته تیکی) و قبل از همه به کمک تجرید (انتزاع) و تعمیم، به عمده کردن عام، ماهوی و قانونمند دست می زند و آنها را درقالب مفاهیم مجرد (انتزاعی) می ریزد.

 

·      مراجعه کنید به انتزاع (تجرید)، تعمیم، دیالک تیک مجرد و مشخص  

 

تجرید

(انتزاع)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7625

 

پایان

 

 

تعمیم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7639

 

۶

·      تفکر از واقعیت عینی، به ویژه به کمک تجرید (انتزاع) و تعمیم، تصاویر معینی در ضمیر انسان ها پدید می آورد.

 

۷

·      تفکر عبارت است از شناخت عقلی و با واسطه (غیرمستقیم) به کمک مفاهیم، قضاوت ها، تئوری ها و غیره.

 

(شناخت حسی

 بیواسطه و مستقیم است.

در شناخت حسی،

حواس پنجگانه

چیزها، پدیده ها و سیستم ها را مستقیما و بدون واسطه در آئینه ضمیر انسانی منعکس می کنند.

شناخت عقلی و یا تفکر

 اما به واسطه نیاز دارد و غیرمستقیم است.

شناخت عقلی و یا تفکر

با خود چیزها، پدیده ها و سیستم ها تماس مستقیم و بیواسطه ندارد.

در شناخت عقلی و یا تفکر،

مفاهیم، مقوله ها، قضاوت ها، قوانین، قانونمندی ها، تئوری ها و غیره

به مثابه واسطه معرفتی

 به خدمت گرفته می شوند.

از این رو ست که برای تفکر و یا شناخت عقلی،

  آشنائی ژرف با واسطه های معرفتی یاد شده،

 یعنی با مفاهیم، مقوله ها، تئوری ها و غیره

ضرورت مبرم دارد.

 

ساده لوحانی که فکر می کنند، بدون فلسفه و یا به قول هگل، بدون خرد می توان اندیشید،

 آب در هاون می کوبند.

مترجم)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر