شین میم شین
باب دوم
در احسان
حکایت هفدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۹ ـ ۷۰)
۱
شنیدم که طی، در زمان رسول
نکردند منشور ایمان قبول
فرستاد لشکر بشیر نذیر
گرفتند از ایشان، گروهی اسیر
بفرمود کشتن به شمشیر کین
که ناپاک بودند و ناپاکدین
معنی تحت اللفظی:
طایفه حاتم طایی
اسلام
را
قبول نکردند.
رسول اکرم
لشکری برای اسیر کردن گروهی از آنان فرستاد.
بعد دستور قتل شان را صادر کرد.
چون کثیف بودند و دین شان هم کثیف بود.
سعدی
در این بند شعر،
باور عقیدتی
را
معیار تمیز پاک از ناپاک قرار می دهد
و
حتی
عقاید مردم
را
به پاک و ناپاک (آلوده)
طبقه بندی می کند.
این بند از شعر سعدی
آدمی را بی اختیار یاد نظرات فاشیست ها راجع به کمونیست ها می اندازد
و
هنوز هم در میان آلمانی ها اصطلاح «کمونیست کثیف» رواج دارد، که احتمالا میراث فاشیسم آلمان است.
ظاهرا
طایفه حاتم طائی
اسلام را نمی پذیرند و پیامبر برای تحمیل دین به آنها، لشکر کشی می کند و گروهی از آن طایفه را به اسارت می گیرد.
لا اکراه فی دین؟
سعدی اکنون طایفه طی را ناپاک و نجس تلقی می کند.
چرا؟
چون دین نا پاکی دارند.
مگر بنی آدم اعضای یکدیگر نبودند؟
مگر همه از یک گوهر نبودند؟
ادامه دارد.
تفاوت جهان بینی و فلسفه در چیست ؟
پاسخحذفآیا این تعریف از " جهانبینی " تعریف صحیحی است : " جهان بینی یک سیستم کل نگر از دیدگاه های یک انسان در مورد جهان و جایگاه فرد و یا جامعه در آن است؟
انگلس بهترین تعریف را از جهان بینی ارائه داده است:
پاسخحذفمعیار مطمئن برای تعیین جهان بینی
طرز حل مسئله اساسی فلسفه است:
هر کس ماده و یا وحود را مقدم بر روح و یا شعور بداند
جهان بینی اش
ماتریالیستی است.
هر کس روح و یا شعور زل مقدم بر ماده و یا وجود بداند
جهان بینی اش
ایدئالیستی است.
معیار مطمئن برای تعیین جهان بینی:
پاسخحذفانگلس
بهترین معیار برای تعیین جهان بینی را ارائه داده است:
معیار مطمئن برای تعیین جهان بینی
طرز حل مسئله اساسی فلسفه است:
هر کس ماده و یا وحود را مقدم بر روح و یا شعور بداند
جهان بینی اش
ماتریالیستی است.
هر کس روح و یا شعور را مقدم بر ماده و یا وجود بداند
جهان بینی اش
ایدئالیستی است.
پایه و اساس اصلی طرز تفکر و تحلیل هر کس
مبتنی بر جهان بینی او ست