پروفسور گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۵
تضاد در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
۱۷
· نتایج جهان بینانه آته ئیستی (الحادی) آن نشان می دهند که چرا فلاسفه ایدئالیست متعلق به جریانات مختلف، به ویژه نمایندگان فلسفه بورژوائی معاصر در هجوم خود بر ضد ماتریالیسم دیالک تیکی قبل از همه آموزه دیالک تیکی تضاد را نشانه می روند.
۱۸
· آموزه تضاد، به مثابه سرچشمه حرکت و توسعه ماده، نه تنها ماتریالیسم دیالک تیکی را نسبت به هرگونه ایدئالیسم مرزبندی می کند، بلکه آن را از ماتریالیسم مکانیکی و متافیزیکی نیز متمایز می سازد، که توسعه را روند رشد ساده، به مثابه بزرگتر شدن کمی صرف کیفیت های موجود تلقی می کند، اما نه به مثابه «مبارزه» گرایشات متضاد، نه به مثابه جهش از کیفیت های کهنه به نو.
۱۹
· لنین خاطرنشان می شود که فرق آموزه متافیزیکی توسعه با آموزه دیالک تیکی توسعه ـ قبل از همه ـ در درک متفاوت آنها از منشاء و سرچشمه توسعه است:
· «شرط شناخت همه روندهای جهان در «خود جنبی» شان، در توسعه خود پوی شان، در حیات زنده شان، عبارت است از شناخت آنها به مثابه وحدت اضداد.
۲۰
· توسعه عبارت است از «مبارزه» اضداد.
۲۱
· فرق اساسی آموزه متافیزیکی و دیالک تیکی توسعه به شرح زیر است:
الف
· آموزه متافیزیکی توسعه، توسعه را به مثابه کاهش و افزایش، به مثابه تکرار، تلقی می کند.
ب
· آموزه دیالک تیکی توسعه، توسعه را به مثابه وحدت اضداد تلقی می کند:
· به مثابه دو شقه شدن امر واحد به اضدادی که یکدیگر را مستثنی می سازند و ضمنا در رابطه متقابل با هم قرار دارند.
پ
· در آموزه متافیزیکی توسعه جنبه های زیر یا مبهم و ناروشن می مانند و یا به علل و قوای خارجی (خدا، سوبژکت و غیره) نسبت داده می شوند:
۱
· خود جنبی
۲
· نیروی محرکه حرکت
۳
· منشاء و سرچشمه حرکت
۴
· انگیزه حرکت
· مراجعه کنید به انگیزه
انگیزه
(موتیو)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9674
ت
· در آموزه دیالک تیکی توسعه توجه اصلی معطوف شناخت منشاء و سرچشمه خود جنبی می شود.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۳۹)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر