پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور مانفرد بور
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
سیر تاریخی تصویرتئوری
۱
· در تاریخ فلسفه، فلاسفه مختلفی هر کدام در تکوین تصویرتئوری علمی سهمی ادا نموده اند که خود گامی در جهت ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی بوده است.
۱
دموکریت
(۴۶۰ ـ ۳۷۱ ق. م.)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
به نظر او،
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.
در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!
۱
· تصویرتئوری در فرم ابتدائی اش به وسیله دموکریت بنیانگذاری شده است.
۲
· به نظر او همه چیزها از به هم پیوستن اتم ها پدید می آیند.
· اتم هائی که به لحاظ فرم، نظام، جایگاه، بزرگی و وزن با هم تفاوت دارند.
۳
· به نظر او، همه چیزها به طور لاینقطع گروه های اتمی (ایدولا) از خود آزاد می سازند که تصاویر کوچک و نامرئی چیزها هستند و در برخورد با اعضای حسی ما شناخت حسی را به وجود می آورند.
۲
هوبس و جان لاک
۱
· تصویرتئوری، نوسازی و توسعه بعدی خود را مدیون سنسوئالیسم ماتریالیستی انگلیس و ماتریالیسم فرانسوی در قرن هجدهم بوده که پیرو سنسوئالیسم انگلیس بوده است.
· مراجعه کنید به سنسوئالیسم (حسگرائی)
۲
· تصویرتئوری شناخت با نظریات هوبس و جان لاک راجع به کیفیت های اولیه و ثانویه پیوند تنگاتنگی داشته که موجب ناپیگیری های مختلفی در کل تئوری شناخت شده است.
۳
توماس هوبس
(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)
ریاضی دان،
دولت - تئوریسن
فیلسوف انگلیسی در عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.
· هوبس ادراکات (ایده ها) را تصاویر اجسام مادی در ضمیر انسانی می داند، ولی احساس رنگ، نور، گرما و صدا ـ به نظر او ـ تخیلاتی اند که از تأثیر اوبژکت ها بر اعضای حسی ما پدید می آیند.
· (هوبس، «آموزه مربوط به اجسام»، جلد ۴، ص ۲۵)
۴
جان لاک
(۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا،
قانون اساسی آمریکا
و
انقلاب فرانسه
تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک
در نظریه خود راجع به ماهیت چیزها
میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک
در نظریه خود راجع به امکان شناخت ماهیت راستین چیزها
به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.
· جان لاک هم ادراک کیفیت های اولیه اجسام را به همان سان تعبیر می کند.
۵
· کیفیت های اولیه مثلا بزرگی، فرم، تعداد، جایگاه و حرکت به نظر او تصاویر واقعیت عینی اند.
۶
· ولی او کیفیت های ثانویه مثلا رنگ، صدا، بو، مزه و غیره را به مثابه تأثیر کیفیت های اولیه بر اعضای حسی ما (حواس پنجگانه) می داند.
· (جان لاک، «راجع به فهم بشری»، جلد ۲، ص ۸)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر