۱۴۰۲ خرداد ۱۴, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترادیسیونالیسم (سنت گرایی) (۶)

   

 

پروفسور دکتر هاینتس پپرله

برگردان

شین میم شین

 

۴۰

·    دولت ـ تئوری ترادیسیونالیسم نیز بر مبنای این اصول استوار است:

 

الف

·    در قاموس ترادیسیونالیسم، جامعه، دولت و قانون اساسی منشاء بلاواسطه الهی دارند و لذا حق مقاومت در مقابل آنها مجاز نیست و حتی طرح سؤال در باره معقول بودن نظام دولتی بی معنا ست.

 

ب

·    بلکه باید قبول کرد که هر ملتی نظام سزاوار خود را دریافت می کند.

·    یعنی خلایق هر چه لایق.

 

پ

·    یکی سزاوار سلطنت مطلقه است و یکی دیگر سزاوار جمهوری دموکراتیک.

 

ت

·    جمهوری دموکراتیک اما یک پدیده استثنائی است، که به درد هیچ ملتی نمی خورد.

·    در حالیکه سلطنت ـ برعکس ـ بهترین فرم دولتی از قبل تدارک دیده شده است و با پادشاهی جهانی الهی انطباق مطلق دارد.

 

۴۱

·    دمایستر این نظریه تئوکراتیکی دولت را چنین فرمولبندی می کند:

·    «انسان خلق شده است تا عبادت و اطاعت کند.

·    آماج او عبارت است از برقراری تئوکراسی برونی.

·    پاپ، اوتوریته شاهان است.

·    شاهان اوتوریته اشراف اند.

·    اشراف اوتوریته مردم اند.

·    همانطور که این اوتوریته ها به طور سلسله مراتب حافظ قدرت الهی اند، به همانسان نیز حافظ حقیقت الهی اند.»

 

۴۲

·    ترادیسیونالیسم، قرن نوزدهم و دوران بعد از آن را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است.

 

۴۲

·    این تأثیر در برخی موارد (مثلا از لحاظ اشاعه شیوه نگرش تاریخی) مثبت، اما روی هم رفته، به ویژه در رابطه با توسعه کاتولیسیسم، منفی بوده است.

 

۴۳

·    کلیسای کاتولیکی اگرچه پس از قدری تأخیر در اواسط قرن نوزدهم، آموزه های (تعالیم) معرفتی ـ نظری  ترادیسیونالیسم را محکوم کرد، ولی همزمان در بسیاری از مسائل مهم، از آموزه های اجتماعی و سیاسی  ترادیسیونالیسم پیروی کرد.

 

۴۴

·    از آن جمله اند:

 

الف

·    اولترامونتانیسم (فتاوی (فتواهای) مؤثر در سیاست پاپ)

 

ب

·    سیاست اتحاد تاج و محراب

 

پ

·    و سرانجام این حقیقت امر که کلیسا تا روی کار آمدن پاپ لئو سیزدهم حاضر به آشتی با دموکراسی بورژوائی نشد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر