۱۴۰۲ خرداد ۱۲, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترادیسیونالیسم (سنت گرایی) (۴)

   

 

پروفسور دکتر هاینتس پپرله

برگردان

شین میم شین

 

۲۰

·    محتوای ترادیسیونالیسم عمدتا از مسائل زیر تشکیل می یابد:

الف

·    تئوری شناخت.

ب

·    تاریخفلسفه  

پ

·    دولتفلسفه  

۲۱

·    ترادیسیونالیست ها بر آن بودند که برای فرود آوردن ضربه کاری بر روشنگری باید اعتماد روشنگری به خرد انسانی را متزلزل ساخت.

 

۲۲

·    ترادیسیونالیسم می کوشید تا این وظیفه را با توسل به دو اصل عام معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) به انجام رساند:

 

الف

·    اصل اول حاکی از آن بود که خرد فردی رها شده به حال خود قادر به شناخت اطمینان بخش حقایق نخواهد بود.

 

ب

·    اصل دوم حاکی از آن بود که منشاء اولیه حقایق در «وحی اولیه» است که در سنتی لاینقطع از نسلی به نسلی منتقل می شود و باید به آن ایمان آورد.

 

۲۳

·    گمانورزی (اسپه کولاسیون) ایدئالیستی که در پشت سر این تئوری قرار دارد، عبارت از این است که بنا بر درک ترادیسیونالیستی، ایده های مادرزاد وجود دارند.

 

۲۴

·    اما روح انسانی نیروی لازم را برای شناخت آنها ندارد.

 

۲۵

·    انسان برای شناخت ایده های مادرزاد به تکلم (سخن گفتن) نیاز دارد که با تفکر یکسان است ولی قبل از تفکر وجود دارد.

 

۲۶

·    بدین طریق برای شناخت ایده های مادر زاد تکلم (سخن گفتن) الزامی است که انسان هرگز قادر به اختراع آن نیست، بلکه باید قبول کرد که تکلم (سخن گفتن) از سوی خدا در «وحی اولیه» به انسان اهدا شده است

 

۲۷

·    بدین طریق ادعا می شود که کلیه حقایق، منشاء الهی دارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر