میم حجری
مقدمه اول
شناخت
شناخت فلسفي
به طوري كه مي دانيم،
هيچ فردي نيست كه فلسفهاي نداشته باشد.
پس برخلاف پندار عموم،
مسئله اين نيست كه آيا داراي فلسفه اي باشيم يا نباشيم؛
مسئله اين است
كه
تا چه پايه ميتوانيم فلسفة خود را درست بدانيم و بدان تكيه كنيم.
دلیل اصلی رسیدن آریانپور به این نتیجه مطلقا غلط،
تعریف مطلقا غلط او از فلسفه و جهان بینی است.
آریانپور
خیال می کند که فلسفه و جهان بینی یعنی مجموعه دانستنی های هر کس.
فلسفه
برخلاف تصور ویل دورانت و آریانپور،
عقل کل اندیش است.
فلسفه یکی از انواع مهم شناخت است که نتیجه نفی دیالک تیکی انواع قبلی شناخت
مثلا شناخت هنری، میتولوژیکی (اساطیری) و تئولوژیکی (فقهی، مذهبی) است.
موضوع فلسفه
بر خلاف علوم مختلف طبیعی، ریاضی، تجربی، جامعتی، انسانی
نه
این جزء و آن جزء عرصه معینی از واقعیت عینی، بلکه کل اوبژکت و موضوع شناخت است.
تفاوت فلسفه با علوم
اولا
در موضوع آنها ست.
علوم
جزء اندیش اند.
فلسفه
اما
کل اندیش است.
ثانیا
تفاوت فلسفه با علوم
در مفاهیم خاص آنها ست.
مفاهیم علمی عام ترین مفاهیم عرصه ناچیزی از واقعیت عینی اند.
مثلا
اتم، پروتون، الکترون در علم شیمی.
مولکول و ذره در علم فیزیک.
سلول در علم زیست شناسی (بیولوژی)
حرکت مکانیکی در علم مکانیک.
مفاهیم فلسفه اما شامل کل واقعیت عینی اند.
مثلا
واقعیت، حقیقت، حرکت، تغیر، توسعه، پیوست، گسست، کمیت، کیفیت، منفرد، خاص، عام، جزء، کل و الی اخر.
شاید از یک میلیون نفر یک نفر پیدا شود که کل واقعیت عینی را موضوعیت بخشد و با مفاهیم فلسفی بیندیشد.
همه
عمدتا
در عالم جزء و مفرد و منفرد و مشخص هارت و پورت می کنند.
حتی سران احزاب به اصطلاح سیاسی از مفاهیم فلسفی بی خبرند.
چه رسد به توده درگیر در تلاش دشوار معاش.
آریانپور
منکر کیفیت، علمیت، عامیت و ماهیت مکاتب مختلف فلسفی است.
او
خیال می کند که کسب و کار فلاسفه تعمیم نتایج علوم است.
تعمیم نتایج علوم طبیعی، تجربی و غیره
کسب و کار فلاسفه پرولتاریا است
و
نه
فلاسفه طبقات اجتماعی دیگر.
مؤسس ایدئآلیسم ذهنی
حضرت اسقف برکلی
حتی
وجود خورشید را منکر می شود
و
همه چیز هستی را ناشی از ذهن بنی بشر می داند.
تفکر فلسفی
به تفکری اطلاق می شود که در چارچوب تنگ منفرد و مشخص و خاص درجا نمی زند.
بلکه این چارچوب را در هم می شکند و وارد عالم عام و کل می شود.
مثال:
از اعتصاب کارگران کارخانه تراکتورسازی تبریز،
وارد اعتصاب همه کارگران تراکتور سازی ایران، منطقه و جهان می شود.
وارد اعتصاب همه کارگران تبریز و استان و ایران و منطقه و جهان می شود.
وارد اعتصاب به طور کلی می شود.
از اعتصاب به طور کلی
وارد مبارزه طبقاتی می شود.
از مبارزه طبقاتی
وارد جنبش و حرکت جامعتی و بعد طبیعی می شود.
به همین دلیل و از همین طریق
فلسفه
خرد کل اندیش نامیده می شود
و
لیاقت کشف حقیقت عینی را کسب می کند.
چون حقیقت در کل است و نه در جزء.
و
کل
موضوع فقط فلسفه است و نه علوم.
کلی که حقیقت در آنجا ست.
ضمنا
مفاهیم علوم
مختص جزئیات اند.
یعنی
علوم را به عالم عام و کل و ماهیت راه نیست تا احیانا به کشف حقیقت در عالم عام و کل نایل آیند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر