۱۴۰۲ فروردین ۱۴, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ع) عدالت (۱)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    عدالت یک اصل اتیکی (اخلاقی) و حقوقی است که قبل از همه، بیانگر مطالبه توده های خلق در زمینه تشکیل شرایط اجتماعی و امکانات بنیادی برابر برای توسعه آزاد و همه جانبه شخصیت کلیه انسان های زحمتکش و برای فعالیت خلاق آنها در همبود انسان های برابرحقوق و برابرتکلیف است.

 

(در این جمله،

دیالک تیک حق و تکلیف

به شکل دیالک تیک برابرحقوقی و برابرتکلیفی (برخورداری از حقوق اجتماعی برابر و برابری در انجام تکلیف اجتماعی)

بسط و تعمیم داده می شود.

مترجم)

 

۲

·    عدالت ، یعنی وجود حق و تکلیف بنیادی برابر برای همه اعضای جامعه و احترام به عزت شخصی  تک تک اعضای جامعه و حفظ آن توسط جامعه و کلیه اعضای جامعه.

 

۳

·    عدالت بدین معنی، برای نخستین بار در سوسیالیسم  و در دامنه کاملش در کمونیسم بر پایه مالکیت جامعتی بر وسایل تولید امکان پذیر می گردد.

 

۴

·    عدالت به مثابه ملاک و معیار رفتار اجتماعی، مفهوم بی زمان، معتبرالعام و لایتغیری نیست.

 

۵

·    جامعه بورژوایی فقط می تواند عالی ترین اصل عدالت را به مثابه عدالت حقوقی فرمال (صوری) در مقابل قانون بورژوایی اعلام دارد.

·    قانونی بورژوایی ئی که فونکسیون اصلی اش ابدیت بخشیدن به مالکیت کاپیتالیستی است.

·    مالکیت کاپیتالیستی ئی که پایه و اساس (شالوده) آن، بی عدالتی اجتماعی است.

 

۶

·    در نتیجه، در دولت بورژوایی قبل از همه در رابطه با عدالت معتبرالعام، واقعیات امور حقیقی بی عدالتی طبقاتی پرده پوشی می شوند.

 

۷

·    ماتریالیسم تاریخی به کشف ماهیت طبقاتی عدالت نایل آمده است.

 

۸

·    ماتریالیسم تاریخی  اثبات کرده است که مطالبات عدالت طلبانه طبقه کارگر، قبل از همه در راستای از بین بردن استثمار، نابرابری اجتماعی، خودسری بوروکراتیکی و جنگ افروزی امپریالیستی است.

·    یعنی در از بین بردن کاپیتالیسم و استقرار سوسیالیسم و کمونیسم است. 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر