پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۷
· دانش نظری را نباید به مثابه چیزهای زیر محسوب داشت:
الف
· به مثابه تلخیص و یا اختصار صرف
ب
· به مثابه جمعبندی استنتاجی صرف
پ
· به مثابه تعمیم داده های مشاهده تجربی
ت
· رابطه میان تجربی و نظری را نباید چنین تعبیر کرد که گویا می توان عناصر منفرد دانش نظری را مستقیما در عناصر متناسب دانش تجربی خلاصه کرد.
۸
· متدئولوژی مارکسیستی علوم بر آن است که دانش نظری به مثابه کل، یعنی به مثابه سیستم با سطح دانش تجربی پیوند دارد.
۹
· بنابرین برای اثبات هر حکم نظری مفروض نباید در هر حال به معارف تجربی متناسب با آن رجوع کرد.
۱۰
· این امر می تواند عمدتا در چارچوب سیستم نظری مورد بحث صورت گیرد.
· آنجا که رابطه حکم مورد نظر با احکام نظری دیگر و کلیت آنها با سطح دانش تجربی مورد توجه قرار می گیرد.
۱۱
· در این پیوند تجربی و نظری عوامل زیرین نقش مهمی بازی می کنند:
الف
· مشاهده
ب
· آزمون و آزمایش
پ
· تفسیر
ت
· توصیف
ث
· توضیح
ج
· فرضیه
ح
· پیشگوئی و غیره
۱۲
· به عنوان مثال، هر سیستم احکام نظری باید هم قادر به توضیح امور قابل مشاهده، قابل تشخیص در آزمایش و امثالهم باشد و هم قادر به پیشگوئی نظری چنین اموری باشد.
۱۳
· هر سیستم نظری در فرم یک تئوری فرضیه ای ـ استقرائی باید به طور تجربی قابل تفسیر باشد.
· یعنی عناصر منفرد سیستم نظری باید قابل تبیین به زبان مشاهده باشند، در حالیکه عناصر دیگر، تفسیر تجربی خود را در رابطه منطقی با اینها به دست می آورند و غیره.
۱۴
· مسئله مهم در روشن کردن رابطه تجربی و نظری عبارت است از حلاجی معیارهای ارزیابی کمی درجه ای که در احکام نظری به وسیله داده های تجربی تأیید و یا اثبات می شوند.
۱۵
· در این مورد استفاده از مفهوم احتمال مفید به نظر می رسد و راه پهناورتری برای پژوهش گشوده می شود که در آن انواع مختلف منطق احتمالات باید کارآئی خود را نشان دهند.
۱۶
· رابطه تجربی و نظری در فلسفه مارکسیستی به مثابه مسئله مبرم پژوهش های بعدی در چارچوب متدئولوژی مارکسیستی نوین علوم و یا منطق پژوهش علمی و شناخت مارکسیستی و در مبارزه بر ضد درک نئوپوزیتیویستی این رابطه (تجربی و نظری) در نظر گرفته می شود.
۱۷
· اولین موفقیت ها را در این زمینه فلاسفه و منطقیون زیر از اتحاد شوروی کسب کرده اند:
· راکتوف، و. الف. اسمیرنوف، شویریف، تاوانتس، زینویف و ....
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر