هیئت تحریریه کلکتیو
برگردان
۱
· شعور بالاعم و شعور روانی به طور کلی به طور تاریخی پدید آمده اند.
۲
· شعور بالاعم و شعور روانی به طور کلی یکی از خصایص ماده ای اند که در مرحله عالی سازمان یابی اش قرار دارد و مغز نامیده می شود.
۳
· در شعور (ضمیر)، واقعیت عینی، یعنی ماده انعکاس می یابد.
· شعور، انعکاس وجود است.
(وجود مقدم بر شعور است.
وجود و شعور رابطه دیالک تیکی با هم دارند:
دیالک تیک وجود و شعور (ماده و روح)
عالی ترین و کلی ترین دیالک تیک هستی است.
مسئله اساسی فلسفه
(تقدم و تأخر ماده بر روح، وجود بر شعور)
مبتنی بر این دیالک تیک است
و
مهم ترین معیار برای تعیین جهان بینی افراد و تمیز جهان بینی ها ست.
مترجم)
· مراجعه کنید به واقعیت عینی، ماده، جهان بینی، مسئله اساسی فلسفه
واقعیت عینی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4594
پایان
جهان بینی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8154
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8153
مسئله اساسی فلسفه
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2967
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2968
پایان
۴
· شعور مربوط به جامعه، همواره به طور جامعتی تعیین می یابد.
۵
· شعور جامعتی بنا بر محتوایش، انعکاس وجود جامعتی در کل تنوعش و انعکاس جهان عینی است.
۶
· شعور جامعتی، انعکاس مناسبات جامعتی و قبل از همه، انعکاس روابطی است که انسان ها در تولید، با همدیگر از سویی و با طبیعت از سوی دیگر دارند و نگرش های منطبق با آن (مثلا علم، مذهب) راجع به طبیعت، در اثر مناسبات جامعتی مادی، یعنی زیربنای اقتصادی شکل می گیرند، تحت تأثیر قرار می گیرند و تشویق و تحریک می شوند.
۷
· منظور از شعور جامعتی، مجموعه نگرش های سیاسی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی ـ قضایی، استنباطات و تئوری ها (نظریه ها، نظریات) ست که بخش فکری روبنای جامعه مربوطه را تشکیل می دهند.
· مراجعه کنید به زیربنا و روبنا
زیربنا و روبنا
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8975
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8980
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8986
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر