۱۴۰۱ اسفند ۱۹, جمعه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) ارزش مصرف (۱)

  

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    ارزش مصرف به قابل استفاده و مفید بودن چیزی اطلاق می شود.

 

۲

·    ارزش مصرف به مشخصات چیزی اطلاق می شود که آن چیز را برای برآورده ساختن حوایج انسانی مناسب می سازند.

 

۳

·    ارزش مصرف می تواند فراورده کاری باشد و یا چیزی باشد که فراورده (حاصل و نتیجه) کار بشری نباشد.

·    مثلا آب،  هوا، چوب حاصل از درختان خودرو.

 

۴

·    ارزش مصرفی که توسط بشر تولید می شود، وحدت مواد طبیعی با کار بشری است.

 

(ارزش مصرف

در

دیالک تیک بشر  و طبیعت

تولید می شود.

هر ارزش مصرفی

نتیجه نفوذ روح (اندیشه و انرزی و نیرو) در طبیعت (واقعیت عینی) است.

هر ارزش مصرف

دیالک تیکی از ماده و روح

است.

مثال:

هر خانه ای به مثابه ارزش مصرف،

نتیجه نفوذ اندیشه عمله و بنا و نیروی فکری و فیزیکی شان در سنگ و خاک و آب و چوب و آهک و آهن و سیمان (طبیعت) است.

مترجم)

 

۵

·    ارزش مصرف یکی از مقولات اقتصاد سیاسی است.

 

۶

·    وظیفه اقتصاد سیاسی، بررسی نقش ارزش های مصرفی در شیوه های تولیدی مختلف است.

 

·    مراجعه کنید به شیوه تولید

 

شیوه تولید

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5486

 

 

بخش اول

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5484

 

بخش دوم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5485

 

پایان

 

۷

·    ارزش مصرف، خود را فقط در مصرف، واقعیت می بخشد:

 

الف

·    به مثابه وسیله مصرفی در مصرف فردی

 

ب

·    به مثابه وسیله تولیدی در مصرف تولیدی. 

 

(مثال:

چوب به مثابه ارزش مصرف تولیدی

خود

را

 در تولید در و پنجره واقعیت می بخشد.

تیر آهن در تولید راه آهن.

مترجم)

 

۸

·    ارزش مصرف فراورده های کاری با کار مشخص تشکیل می یابد.

 

۹

·    مجموعه ارزش های مصرفی مختلف بیانگر درجه تقسیم کار جامعتی است.

 

۱۰

·    «ارزش های مصرفی، تشکیل دهنده محتوای مادی ثروت اند که همواره فرم جامعتی آن است.»

·    (مارکس) 

(مارکس

در این جمله

دیالک تیک فرم و محتوا

را

به

شکل دیالک تیک ثروت و ارزش های مصرفی

بسط و تعمیم می دهند

و

نقش تعیین کننده در این دیالک تیک از آن محتوا (ارزش های مصرف)

می داند.

مترجم)

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر