پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
دوره سوم مبتنی بر پیش بینی
ادامه
۱۳
· لنین این وحدت ناگسستنی میان تفسیر و تغییر جهان، یعنی میان تئوری و پراتیک را در افوریسم معروف خود راجع به راه دیالک تیکی شناخت به شرح زیر توضیح می دهد:
(افوریسم
به فرمولبندی موجز منظوم و یا منثوری اطلاق می شود
که حاوی شناخت، تجربه و درس زندگی است.
مترجم)
· «از نگرش زنده به تفکر انتزاعی و از تفکر انتزاعی به پراتیک:
· این است راه دیالک تیکی شناخت حقیقت، راه دیالک تیکی شناخت واقعیت عینی.»
· (لنین، »مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۶۸)
۱۴
· هر تئوری علمی هم نقش توضیحگر به عهده دارد و هم نقش مبتنی بر پیش بینی.
۱۵
· توضیح و پیش بینی هر دو از احکام قانونی و فرضیه های عام نشئت می گیرند.
۱۶
· توضیح با حکمی (جمله ای) سر و کار دارد که واقعیت امر شناخته شده واقعیت عینی را منعکس می کند و روشن می سازد.
۱۷
· برای این کار باید احکام عام معینی را (که می توانند احکام قانونی و یا فرضیه باشند)، به خدمت گرفت و به کمک آنها با استفاده از احکام دیگر (که حاوی اظهار نظرهائی راجع به شرایط مشخص اند، که به وسیله واقعیت امر مورد بحث، تحقق می یابند و یا واقعیت امر مورد بحث تحت آن شرایط قرار دارد) به استخراج حکم سوم نایل آمد.
۱۸
· احکام نوع اول و دوم را توضیحگر حکم سوم هم می نامند.
۱۹
· دستیابی به پیش بینی ـ در مغایرت با توضیح ـ چنین است که از فرضیات موجود (احکام عام، احکام قانونی و یا فرضیه ها) و احکام مربوط به شرایط اولیه و شرایط جانبی روند پیش بینی شونده، حکم جدیدی ـ به مثابه نتیجه ـ استخراج می شود.
۲۰
· در حالیکه به هنگام توضیح، نتیجه توضیح موجود است و احکام عام باید جستجو شوند که در رابطه با احکام مربوط به شرایط، امکان استخراج نتیجه توضیح را پدید می آورند، هنگام تشکیل پیش بینی احکام عام و احکام مربوط به شرایط موجودند و حکم نهائی باید جستجو شود که با واقعیت امر واقعا ممکن هنوز نامعلوم در پیوند قرار دارد.
۲۱
· از این رو ست که توضیح و پیش بینی همیشه روندهای منطقی همترازی را تشکیل می دهند.
۲۲
· تفاوت آنها نه به لحاظ سمانتیکی، بلکه به لحاظ پراگماتیکی است.
· مراجعه کنید به سمانتیک و پراگماتیک
پراگماتیک
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11572
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11578
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر