میم حجری
از كتاب: «زمينه جامعهشناسي»
مقدمه اول
شناخت
مقدمه اول
شناخت
ادامه
آریانپور
بنابراين
استقراء
(رسيدن از نمودهاي جزئي به مفهوم كلي)
و
قياس
(شامل كردن مفهوم كلي بر مصاديق آن)
در هر استنتاجي دخيل اند و از يك ديگر
جدايي ندارند.
استقراء
بر خلاف تصور آریانپور
به
به
مفهوم کلی
بلکه
به حکم کلی مربوطه منجر می شود:
مثال برای تفهیم استقراء:
اگر باران ببارد، خیابان خیس می شود.
خیابان خیس است.
پس باران باریده است.
«پس باران باریده است»نه یک مفهوم، بلکه یک حکم (جمله) است.
آنالوژی
(قیاس)
به انطباق (مطابقت)، تشابه و همگونی پدیده ها، اشیاء و روندهای
مختلف در خواص و مشخصات و یا روابط ماهوی شان اطلاق می شود.
استنتاج
آنالوژیکی (نتیجه گیری قیاسی)
روشی منطقی است
که
در آن،
از تشابه و یا
همگونی اشیاء و یا روندهای مختلف در مشخصات و خواص و روابط ماهوی شان
به
تشابه و یا همگونی در مشخصات و خواص و یا روابط دیگر
می رسیم.
(تشابه و یا همگونی در مشخصات و خواص و یا روابط دیگر را نتیجه می گیریم.)آریانپور
پس
از استنتاج،
ارگانيسم جهتي معين به خود ميگيرد
و
به اصطلاح «اراده
ميكند»،
و
بر اثر آن،
به فعاليت ميپردازد.
در اين صورت ميتوان گفت
كه
عمل آغاز و پايان شناخت است،
و حيات ذهني حد فاصل اين دو است.
معنی تحت اللفظی:
استنتاج به تشکیل اراده و اراده به عمل منجر می شود.
عمل آغاز و پایان شناخت است.
شناخت حلقه واسط میان عمل آغازین و عمل واپسین
است.
این ادعای آریانپور درست است.
مارکسیستی است.
طرز تبیینش اما خام است.
آریانپور
ظاهرا
کمترین خبری از دیالک تیک ندارد
و
گرنه از دیالک تیک پراتیک و تئوری سخن می گفت:
پراتیک
زادگاه تئوری
است.
تئوری اما متقابلا حامی پراتیک است.
تئوری به محض تشکیل کمر به خدمت پراتیک برمی بندد
و
در این رابطه دیالک تیکی، غنی تر می شود.
پراتیک بدون تئوری
کورکورانه و امکان ناپذیر
خواهد بود.
تعریف آریانپور از ارده هم نیمبند و ناقص و نارسا ست:
اراده عبارت است از تمایل آگاهانه انسان ها در جهت نیل به آماج های معین.
اراده به مثابه جزئی از هوش، عواطف و احساسات به مجموعه بغرنج خصایص روانی تعلق دارد.
اراده به مثابه جزئی از هوش، عواطف و احساسات به مجموعه بغرنج خصایص روانی تعلق دارد.
چون اراده همیشه سمت و سو دارد، شناخت (حداقل تقریبی) آماج را پیش شرط خود قرار می دهد.
تحقق
بخشیدن به خواست یا اراده که در عمل ارادی صورت می گیرد،
با غلبه بر
مقاومت های درونی (مقاومت هائی که در تک تک افراد وجود دارند) و مقاومت های
برونی (مقاومت های ناشی از محیط طبیعی و اجتماعی)
همراه است.
عمل ارادی به طور کلی از دو مرحله زیر می گذرد:
۱
از مرحله تشکیل نیت و اتخاذ تصمیم (تصمیمگیری)
۲
از مرحله اجرای تصمیم متخذه (اتخاذ شده.)
مراجعه کنید
به
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر