پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱
· پدیده، به مجموعه خواص خارجی چیزها، روندها و غیره اطلاق می شود که برای ما به کمک حواس، به کمک نگرش و به کمک تجربه بیواسطه قابل دسترسی اند.
(اگر
از
همه خواص صوری و محسوس و مرئی و ملموس چیزی
مثلا شکل و شمایل و رنگ و بو و طعم و قد و قامت و چشم و ابرو موی و روی و غیره چیزی
تجرید به عمل آید،
مقهوم فرم
تشکیل می یابد.
اساسی ترین و تعیین کننده ترین بخش فرم
را
پدیده و یا نمود
می نامند.
و اساسی ترین و تعیین کننده ترین بخش محتوا
را
ماهیت
می نامند.
مارکس از ترکیب دو دیالک تیک زیر
دیالک تیک فرم و محتوا
و
دیالک تیک نمود (پدیده) و ماهیت
دیالک تیک مهم دیگری تشکیل داده است:
دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی
را.
مترجم)
۲
· مفهوم «پدیده» ضد دیالک تیکی مفهوم «ماهیت» را تشکیل می دهد.
۳
· پدیده برخلاف ماهیت، خصلت منفرد، تصادفی و متغیر دارد.
۴
· پدیده هم حاوی خواص ماهوی است و هم خواص غیرماهوی.
۵
· از آنجا که تجربه بیواسطه، ما را فقط به شناخت پدیده قادر می سازد و نه بیشتر، قناعت به پدیده ـ به لحاظ تئوریکی ـ به معنی افتادن به دام تجربه گرائی (امپیریسم) است که به برهوت ایدئالیسم ذهنی و ندانمگرایی (لاادریت، اگنوستیسیسم) ختم می شود.
۶
· وظیفه اصلی هر علمی در حیطه عمل و پژوهش خاص خود عبارت است از غلبه بر تضاد دیالک تیکی میان پدیده و ماهیت.
۷
· تفکر تئوریکی از بررسی پدیده آغاز می شود و به ماهیت چیزها نفوذ می کند.
۸
· سنگ محک صحت و سقم مفاهیم، تئوری ها و غیره حاصله در این میان، پراتیک است.
۹
· محدود کردن خود به شناخت پدیده در سیاست عملی و در رفتار اجتماعی انسانها به ناگزیر شیوه های رفتاری زیرین را به دنبال می آورد:
الف
· مبتنی بر عملگرائی (پرکتیسیسم) را
ب
· مبتنی بر اپورتونیسم را
۱۰
· هر کردوکار اجتماعی مستدل علمی و به ویژه هر سیاست مبتنی بر علم وظیفه دارد که از نمود (ظاهر، پدیده) روندهای اجتماعی به ماهیت روندهای اجتماعی نفوذ کند و به عبارت دیگر از ماهیت روندهای اجتماعی آغاز کند و نه از نمودهای خارجی شان.
۱۱
· مفهوم « په دیده» بمعانی دیگری نیز در رابطه با مجموعه معینی از اوبژکت ها، روندها و غیره مادی و فکری به کار می رود، مثلا پدیده های طبیعی، پدیده های اجتماعی، پدیده های روانی و غیره.
۱۲
· در این جور موارد مفهوم « پدیده» با مفاهیم «شیئ»، «چیز»، «روند» و امثالهم خویشاوند است.
· مراجعه کنید به ماهیت.
ماهیت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8227
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8226
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر