۱۴۰۱ آذر ۵, شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) آزمایش

 
 
هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    آزمایش به وسیله اسلوبی (متدیکی) بنیادی شناخت اطلاق می شود.

 

۲

·    آزمایش به وسیله اسلوبی بنیادی تغییر واقعیت اطلاق می شود.

 

۳

·    آزمایش به کردوکار عملی به نیات علمی اطلاق می شود.

 

۴

·    برتریت های ماهوی و مهم آزمایش بر مشاهده صرف (پاسیو، منفعل) مبتنی بر خصلت اکتیو آزمایش است.

 

۵

·    برتریت های ماهوی و مهم آزمایش در نکات زیرند:

 

الف

·    پدیده مورد بررسی در روند آزمایش از عوامل مزاحم نفوذی، مجزا و ایزوله می شود.

 

ب

·    پدیده مورد بررسی، تحت شرایط طبیعی و مصنوعی مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

 

پ

·    بررسی پدیده به انحای مختلف و دلبخواهی تکرار می شود.

 

ت

·    پدیده مورد بررسی در روند آزمایش می تواند به اجزای متشکله اش تجزیه شود.

 

۶

·    آزمایش به نیت تصدیق فرضیه های علمی و یا به نیت رد فرضیه های علمی و به نیت کسب شناخت جزء به جزء راجع به مؤثریت قوانین عینی در پدیده ای، همیشه با تکیه بر معارف علمی معینی، شروع می شود و با تکیه بر معارف علمی معینی به مورد اجرا گذاشته می شود.

 

۷

·    آزمایش به این معنی، فرم خاصی از پراتیک است که در کلیه مراحلش با تفکر تئوریکی رابطه تنگاتنگی دارد.

 

(آزمایش، مثل تجربه، کار و کردوکار و عمل و غیره

از زیرمفاهیم پراتیک است.

پراتیک

عام ترین و کلی ترین مقام

را

در بین همه اینها دارد.

مترجم)

 

۸

·    آزمایش نه فقط در طبیعت پژوهی، بلکه ضمنا در بررسی مناسبات جامعتی و تحول عملی مناسبات جامعتی در سوسیالیسم، (یعنی در جامعه پژوهی. مترجم) وسیله معرفتی (شناخت) بنیادی ئی است.

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر