۱۴۰۱ آبان ۸, یکشنبه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۵۵)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین
 

 

اکنون برو، روان و تنت پاک و شاد باد!

همواره از من ات

با مهر یاد باد!»

 

معنی تحت اللفظی:

اکنون برو!

به امید اینکه روانت شاد و تنت پاک باشد.

به امید اینکه از من به مهر یاد کنی و نه به کین.

 

۱

ما متأسفانه هنوز ماجرای گردآفرید و سهراب را در شاهنامه نخوانده ایم.

این ظاهرا دعای سهراب در حق گردآفرید است.

دعای عاشقی میرنده در حق معشوق زینده ی خویش است:

پاکی تن و شادی روان.

 

۲

سهراب ضمنا دلش نمی خواهد که از او کسی و به ویژه گردآفرید به کین یاد کند.

در همین چیزهای

به ظاهر جزئی، دریایی از تفکر هومانیستی سیاوش موج می زند.

سیاوش ـ بی شباهت به گله شعرای از خودراضی و بی اعتنا به هر کس و هر چیز ـ در سنت هومانیسم زلال مارکسیستی ـ لنینیستی قدم و قلم زده است.

 

۳

هومانیسم مارکسیستی ـ لنینیستی

نقطه اوج هومانیسم کلاسیک است.

در ایده ئولوژی پرولتاریا

 (مارکسیسم ـ لنینیسم)

 انسان به مثابه موجود نوعی در کانون مسائل هستی قرار می گیرد و همه حقوق و سجایای غصب شده اش در طول تاریخ جامعه طبقاتی به او بازگردانده می شود:

خودمحتاری

خوداندیشی

خرد

آزادی

برابری

رهائی حقیقی از بندهای وابستگی و غیره

 

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر