۱۴۰۱ آبان ۶, جمعه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۵۳)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین
 

۱۰

هشدار تا سوار شتابان عشق را

در هر ردا و جامه به جای آری

 

عشق در قاموس سیاوش ضمنا در فرم ها و نقاب های مختلف عرض اندام می کند و باید مورد شناخت هشیارانه قرار گیرد.

 

سیاوش

 در این بند شعر،

دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)

را

به شکل دیالک تیک عشق و ردا و جامه بسط و تعمیم می دهد  و از گردآفریدها می طلبد که ماهیت را در ورای نمودهای فریبا و گمراهساز بشناسند.

 

اینجا تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی سیاوش

 عرض اندام می کند:

گذار ضرور و ناگزیر از خطه نمود به خطه بود!

عدم توقف بیهوده در خطه نمود و دل خوش نکردن به شناخت سطحی و حسی!

 

گذار ضرور و ناگزیر از خطه شناخت تجربی به خطه شناخت نظری.

 

۱۱

در غیر این صورت، شناخت عشقی که در ردا و جامه کینه و خصومت عرض اندام کرده است،

 محال خواهد بود.

 

می توان گفت که سیاوش در همین بند شعر،

 اولا

 دیالک تیک حسی و عقلی (سنسوئال ـ راسیونال)

را

و

ثانیا

 دیالک تیک تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی)

را

بسط و تعمیم می دهد  و نقش تعیین کننده را از آن عقلی و نظری می داند.

 

این موضعگیری معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) سیاوش ستایش انگیز است.

 

۱۲

اما تو ای عبور نوازش ،

اما تو ای وزیده بر این برگ ناتوان،

هشدار تا سوار شتابان عشق را

در هر ردا و جامه به جای آری

دریاب وقت را که تو را جاودانه نیست

این بیکرانه را

زنهار،

بیکرانه نپنداری!

 

معنی تحت اللفظی:

زمان را دریاب که ابدی نیست.

این بیکرانه را هرگز بیکرانه مپندار!

 

۱

سهراب

 در این بند شعر،

منکر نامیرایی است.

او ظاهرا از گذشت عمر (زمان)، از فنای دیر و یا زود چیزها، پدیده ها و سیستم های مادی و فکری و از پیر و فرسوده گشتن آنها سخن می گوید و استفاده عقلائی از عمر کوتاه خود را توصیه می کند.

 

۲

سیاوش

 ضمنا

از بیکرانه پنداشتن بیکرانه  نهی می کند.

 

 سیاوش

شنیده است

که

زمان و مکان و ماده

لایتناهی اند.

 

سیاوش

اما

زمان را به مثابه مقوله ای فلسفی نمی شناسد.

زمان

را

به درجه عمر انسانی تنزل می دهد.

 زمان و مکان

اما

اتریبوت ماده اند.

قوالبی اند که ماده در آندو وجود دارد.

در مقوله زمان، حرکت مطلق ماده به چشم می رسد

و

در

مقوله مکان

سکون نسبی ماده.

 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر