۱۴۰۱ شهریور ۱۹, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایراسیونالیسم (خردستیزی) دیروز و امروز (اکتوئالیته انتقاد گئورگ لوکاچ از ایراسیونالیسم) (۶)

Bild

پروفسور دکتر اریش هان

برگردان

 شین میم شین 

 

 

۲

 علل عینی و ذهنی

 

۱

·    آثار لوکاچ برای فهم علل عام گرایشات ایراسیونالیستی در حیات فکری جامعه نیز مفیدند. 

 

۲

·    برای لوکاچ توضیح ایراسیونالیسم مشخص در اوضاع تاریخی معین در کلیت بغرنج آن اهمیت درجه اول دارد.

 

۳

·    او هم پذیرش یک تاریخ یکپارچه و منحصر به فرد برای ایراسیونالیسم را رد می کند و هم سرهم بندی کردن یک تضاد ابدی میان راسیونالیته و ایراسیونالیته («تعقل و تجاهل»)  را.  

 

۴

·    تعمیم های او نتیجه بررسی موضوع مورد نظر، نتیجه بررسی  پیشتاریخ فکری فاشیسم آلمان از آغاز قرن نوزدهم بوده اند.

 

۵

·    زمینه مناسب برای رشد گرایشات ایراسیونالیستی را دوره های بحرانی در تاریخ تشکیل می دهند.

 

۶

·    فاشیسم باید به عنوان یک راه حل بربرمنشانه و غیرانسانی برای یک بحران فراگیر در نظر گرفته شود، که در مرحله امپریالیستی به نقطه اوج خود رسیده بوده است.

 

۷

·    در شعور بورژوائی در آن دوره ـ قبل از همه چیز ـ ایده پیشرفت و اعتقاد به خرد دچار بحران شده بود.

 

۸

موضوعات کار مشخص لوکاچ

 

·    موضوعات کار مشخص لوکاچ در فلسفه ایراسیونالیستی را مقاطع بحرانی مختلف در توسعه جامعه بورژوائی و تأثیرات آن بر گرایشات   زیر تشکیل می دهند:

 

الف

·    بر توهمات رمانتیکی

ب

·    بر پسیمیسم (بدبینی) فرهنگی

 

پ

·    بر اسکپسیسم (شکاکیت، تردیدگرایی) تاریخی

 

ت

·    بر واقعیت گریزی اشرافی ـ اعیانی

 

ث

·    بر رجعت به درون

 

ج

·    بر پناه بردن به  چیزهای یکجانبه دیگر  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر