پروفسور دکتر اریش هان
برگردان
۳
فرم های نمودین کنونی ایراسیونالیسم
الف
یاوه های پسا مدرن
۱
· طبیعی است که باید وجود و نفوذ گرایشات ایراسیونالیستی را در توسعه فلسفه طی ۵۰ سال اخیر مورد توجه قرار داد.
۲
· بسیاری از موتیو های فکری مورد نظر لوکاچ، امروز (به عنوان مثال) در چارچوب پارادیم های «پسامدرن» خودنمائی می کنند.
۳
· اکنون با پیشرفت علمی و فنی، نه فقط «پروژه مدرنیته»، بلکه همچنین « انسان به مثابه برنامه» مطرح است.
· (فلوریان روتسر، «تفکر، در خور زمان»، ۱۹۸۷، ص ۲۱)
۴
· به سبب الکن ماندن راسیونالیته علمی در برابر افکار عمومی، «افکار ادراکی» نیچه دو باره وارد میدان شده اند و اغلب انسان ها را به برهوت ایراسیونالیستی سوق می دهند.
· (همانجا، ص ۲۴۵)
۵
· رفتار ادراکی به طور کلی نه به عنوان عنصری برای تکمیل شناخت، بلکه بیشتر به عنوان وسیله یدکی، به عنوان جانشینی برای فهم و خرد توصیه می شود.
· (کارل هاینتس بارک، «الئسته سیس (ادراک حسی)»، ۱۹۹۰، ص ۴۴۳)
۶
· وجود واقعیت عینی مورد انکار قرار می گیرد:
· واقعیت بیشتر به صورت یک چیز استه تیکی، مجازی و فرم پذیر (خمیرگونه) قلمداد می شود.
· (ولفگانگ ولش، «اکتوئالیته استه تیک»، ۱۹۹۳، ص ۲۰)
۷
· استناد به ارزش های سنتی نوین از قبیل حقیقت، عدالت، تعیین آماج های درازمدت و امید به قانونیت مطرود تلقی می شود.
۸
· ایده پیشرفت مورد انکارقرار می گیرد و بر ضد هرگونه تفکر علت جو جبهه بندی می شود.
· (روبرت وی من، «پسامدرن ـ تمایز تمام ارضی»، ۱۹۹۱، ص ۲۹۷)
۹
· اینکه «پسا مدرنیته» واکنشی روشنفکرانه نسبت به پدیده های بحرانی فرهنگی و تاریخی است، به کرات خاطر نشان شده است.
۱۰
· در این مورد نیز مسائل حل نشده به هنگام پاسخ مبتنی بر توضیحات و سمتگیری های متداول به واقعیت های جدید به مثابه مسائل لاینحل مطلق می شوند.
۱۱
· تبلیغ «پسا مدرن» پلورالیسم رادیکال و رلاتیویسم، ترویج تزلزل فکری و عدم اطمینان به عنوان جهان نگری، به حربه ایدئولوژیکی مؤثری در حیات فکری انسان ها تبدیل شده است!
۱۲
· طعنه زنان اعلام می شود که خطر جدی برای جوامع لیبرال، نه فقط اجبار دیگران به پذیرش نظر خویش، بلکه «نظر داشتن بطور کلی است!» و بدین طریق به نیروهای ویژه آماده باش داده می شود.
· (جان روس، «فوندامنتالیسم چیست؟»، روزنامه تسایت، ۲۷ ماه سپتامبر سال ۲۰۰۱)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر