۱۴۰۱ شهریور ۲۲, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایراسیونالیسم (خردستیزی) دیروز و امروز (اکتوئالیته انتقاد گئورگ لوکاچ از ایراسیونالیسم) (۹)

Bild

 

پروفسور دکتر اریش هان

برگردان

 شین میم شین 

 

۳

فرم های نمودین کنونی ایراسیونالیسم

 

الف

یاوه های پسا مدرن

 

۱

·    طبیعی است که باید وجود و نفوذ گرایشات ایراسیونالیستی را در توسعه فلسفه طی ۵۰ سال اخیر مورد توجه قرار داد.

 

۲

·    بسیاری از موتیو های فکری مورد نظر لوکاچ، امروز (به عنوان مثال) در چارچوب پارادیم های «پسامدرن» خودنمائی می کنند.

 

۳

·    اکنون با پیشرفت علمی و فنی، نه فقط «پروژه مدرنیته»، بلکه همچنین « انسان به مثابه برنامه» مطرح است.

·    (فلوریان روتسر، «تفکر، در خور زمان»، ۱۹۸۷، ص ۲۱)

 

۴

·    به سبب الکن ماندن راسیونالیته علمی در برابر افکار عمومی، «افکار ادراکی» نیچه دو باره وارد میدان شده اند و اغلب انسان ها را به برهوت ایراسیونالیستی سوق می دهند.

·    (همانجا، ص ۲۴۵)

 

۵

·    رفتار ادراکی به طور کلی نه به عنوان عنصری برای تکمیل شناخت، بلکه بیشتر به عنوان وسیله یدکی، به عنوان جانشینی برای فهم و خرد توصیه می شود.

·    (کارل هاینتس بارک، «الئسته سیس (ادراک حسی)»، ۱۹۹۰، ص ۴۴۳)

 

۶

·    وجود واقعیت عینی مورد انکار قرار می گیرد:

·    واقعیت بیشتر به صورت یک چیز استه تیکی، مجازی و فرم پذیر (خمیرگونه) قلمداد می شود.

·    (ولفگانگ ولش، «اکتوئالیته استه تیک»، ۱۹۹۳، ص ۲۰)

 

۷

·    استناد به ارزش های سنتی نوین از قبیل حقیقت، عدالت، تعیین آماج های درازمدت و امید به قانونیت مطرود تلقی می شود.

 

۸

·    ایده پیشرفت مورد انکارقرار می گیرد و بر ضد هرگونه تفکر علت جو جبهه بندی می شود.

·    (روبرت وی من، «پسامدرن ـ تمایز تمام ارضی»، ۱۹۹۱، ص ۲۹۷)

 

۹

·    اینکه «پسا مدرنیته»  واکنشی روشنفکرانه نسبت به پدیده های بحرانی فرهنگی و تاریخی است، به کرات  خاطر نشان شده است.

 

۱۰

·    در این مورد نیز مسائل حل نشده به هنگام پاسخ مبتنی بر توضیحات و سمتگیری های متداول به واقعیت های جدید به مثابه مسائل لاینحل مطلق می شوند.

 

۱۱

·    تبلیغ «پسا مدرن»  پلورالیسم رادیکال و رلاتیویسم، ترویج تزلزل فکری و عدم اطمینان به عنوان جهان نگری، به حربه ایدئولوژیکی مؤثری در حیات فکری انسان ها تبدیل شده است!

 

۱۲

·    طعنه زنان اعلام می شود که خطر جدی برای جوامع لیبرال، نه فقط اجبار دیگران به پذیرش نظر خویش، بلکه «نظر داشتن بطور کلی است!»  و بدین طریق به نیروهای ویژه آماده باش داده می شود.

·    (جان روس، «فوندامنتالیسم چیست؟»، روزنامه تسایت، ۲۷ ماه سپتامبر سال ۲۰۰۱)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر