هیئت تحریریه کلکتیو
برگردان
۱۰
· مفهوم دانش تجربی هم می تواند ماتریالیستی باشد و هم ایدئالیستی ـ ذهنی باشد.
(مفاهیم
را
که نمی توان به لحاظ جهان بینی
طبقه بندی کرد.
مترجم)
۱۱
· به قول لنین، «در پشت سر واژه «دانش تجربی»، بی تردید، هم خط ماتریالیستی در فلسفه نهان شده است و هم خط ایدئالیستی.
· به همان سان نیز هم خط هیومی و هم خط کانتی.
۱۲
· «دانش تجربی» هم شامل خط ماتریالیستی در فلسفه می شود و هم خط ایدئالیستی و اختلاط اندو را تضمین می کند.»
(روی این نظر لنین باید کار کرد.
منشاء دانش تجربی
تجربه
است.
مثال:
ما
بی اعتنا به جهان بینی مان
جنگی
را
مثلا جنگ صدام بر ضد یزید
را
تجربه می کنیم.
مرگ و مجروح و معلول و در به در و بی خانمان و قحط زده گشتن مردم
را
به
طور عینی
تجربه می کنیم.
بعد
مغز ما روی این تجربه کار می کند
و
دانش تجربی زیر فرمولبندی می شود:
جنگ
موجب مرگ و مجروح و معلول و در به در و بی خانمان و قحط زده گشتن مردم می شود.
چگونه می توان تفاوت جهان بینانه در این روند و روال گذار از تجربه جنگ به دانش تجربی مربوطه
کشف کرد؟
مترجم)
۱۳
· به همین دلیل، دانش تجربی باید در زبان علمی به طرز روشن و واضحی تعیین شود و در پوشش جهان بینانه روشن به کار بسته شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر