۱۴۰۱ تیر ۳, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۵۴۴)

Bild

 شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص  ۵۳)

بخش اول

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

غم خویش در زندگی خور، که خویش

به مرده نپردازد از حرص خویش

 

معنی تحت اللفظی:

غم خودت را تا زمانی که زنده هستی بخور.

قوم و خویشت،

پس از مرگت،

از فرط حرص و آز

به فکر تو نخواهند بود.

 

سؤال

 

سعدی

 در

این بیت شعر

دیالک تیک (۱) و غیر من

را به شکل دیالک تیک خویشتن خویش و قوم و خویش بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت شعر دیالک تیک من و غیر من را به شکل دیالک تیک خویشتن خویش و قوم و خویش بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن من (خویشتن خویش) می داند.

 

سعدی کلمه«خویش» را به دو معنی به کار می برد:

به

معنی خویشتن خویش

و

به

معنی قوم و خویش.

 

میان کلمه و مفهوم رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا، ظرف و مظروف بر قرار است:

کلمه

 فرم و قالب است

و

مفهوم

 محتوای آن را تشکیل می دهد.

 

سعدی بدین طریق، از یکی از قواعد دیالک تیکی پرده برمی دارد و آن اینکه فرم واحدی می تواند محتواهای مختلف داشته باشد:

خویش (فرم) می تواند

هم به معنی خویشتن خویش (محتوای اول) باشد

 و

هم

 به معنی قوم و خویش (محتوای دوم).

 

عکس این قضیه هم صادق است:

محتوای واحد می تواند در فرم های مختلف گنجانده شود:

شراب (محتوای واحد) را می توان در لیوان و یا در پیاله و یا در جام و خم و فرم های دیگر نگهداشت و خورد.

 

به نظر سعدی عمل خیر را نمی شود به امید دیگران رها کرد.

چون آنها از فرط حرص

حاضر به این کار نخواهند شد

و

لذا همان بهتر که خود فرد به عمل خیر اقدام کند.

 

منظور سعدی از عمل خیر احسان و انفاق است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر