شین میم شین
باب دوم
در احسان
حکایت اول
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۵۳)
بخش اول
ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
۱
که را دانش و جود و تقوا نبود
به صورت در اش، هیچ معنا نبود.
معنی تحت اللفظی:
کسی که عالم و بخشنده و پارسا نباشد،
صورتی بی معنی است.
سؤال
سعدی
در این بیت شعر
دیالک تیک فرم و (۱)
را
به شکل دیالک تیک کالبد ـ علم و جود و تقوا
و
به شکل صورت و معنا بسط و تعمیم می دهد
و
از نقش تعیین کننده محتوا (معنا، علم و جود و تقوا) پرده برمی دارد.
جواب
سعدی
در این بیت شعر
دیالک تیک فرم و محتوا
را
به شکل دیالک تیک کالبد ـ علم و جود و تقوا
و
به شکل صورت و معنا بسط و تعمیم می دهد
و
از نقش تعیین کننده محتوا (معنا، علم و جود و تقوا) پرده برمی دارد.
آنهم صدها سال قبل از تولد مارکس و انگلس.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر