۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۸, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ت) تفکر

Was ist Freies Denken?  (©  metamorworks - stock.adobe.com)  

 
هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین
  

۱

·    تفکر به عالی ترین فرم کردوکار روانی انسان اطلاق می شود که خاصیتش (خودویژگی اش) در انعکاس مفهومی عام، ماهوی و قانونمند در اشیاء (موضوعات شناخت) و روندهای واقعیت عینی است.

 

·    مراجعه کنید به مفهوم

 

۲

·    تفکر به حلاجی مواد حاصل از دانش حسی (انعکاس حسی) می پردازد که وحدتی (دیالک تیکی) از عام و منفرد، ماهوی و نمودین (فرعی)، ضروری و تصادفی اند.

 

۳

·    تفکر از این وحدت (دیالک تیکی ـ عینی) بی تمایز، به مدد عملیات آنالیتیکی و سنته تیکی (عملیات مبتنی بر تجزیه و تحلیل و ترکیب) و قبل از همه با تجرید و تعمیم، به برجسته سازی عام و ماهوی و ضرور (جبری) می پردازد و آنها را به صورت مفهوم مجرد و انتزاعی تثبیت می بخشد.

 

(مثلا از کار بر روی سیگنال های حسی مربوط به سرو و صنوبر و سپیدار و غیره

مفهوم درخت

را

می سازد.

مترجم.)

 

۴

·    تفکر بدین طریق به تشکیل تصاویر فکری از واقعیت عینی در آیینه ضمیر (روح، شعور) انسان نایل می آید.

 

۵

·    از آنجا که فقط تفکر است که قادر به برجسته کردن عام و ماهوی و ضرور و قانونمند از انبوهه مغشوش مواد    حاصل از انعکاس حسی است، ابزار معرفتی (شناختین) تعیین کننده ای است.

 

۶

·    تفکر انسان را به تسلط رشدیابنده بر قوانین طبیعی و به هدایت آگاهانه و پلان بندی شده توسعه جامعتی قادر می سازد.

 

۷

·    تفکر از همان آغاز به طور جامعتی مشروط بوده است و با زبان پیوند تنگاتنگ داشته است.

 

۸

·    تفکر از از آن خود کردن عملی محیط پیرامون توسط انسان شروع شده است.

 

(منشاء تشکیل سیگنال های حسی، کار مادی انسان ها بوده است.

مترجم)

 

۹

·    مشروطیت (مشروط بودن) جامعتی تفکر، آن را به مشخصه خاص انسان به مثابه موجودی جامعتی تبدیل می کند.

 

۱۰

·    تفکر حاوی خصلت اکتیو و استقلال نسبی است.

 

۱۱

·    تفکر می تواند از طریق کار کردن با مفاهیم ضمن رعایت قوانین منطقی  به شناخت حقیقی نایل آید.

·    شناختی که با انعکاس حسی و یا با انعکاس حسی به طور بیواسطه، نمی تواند حاصل آید.

 

·    مراجعه کنید به شناخت.

 

۱۲

·    این لیاقت تفکر، امکان پیش بینی علمی را و در نتیجه تدوین فرضیه های علمی و تئوری ها را فراهم می آورد که ما رابه درک عمیقتر و مطمئنتر واقعیت عینی قادر می سازد.

·    عمیق تر و مطمئن تر از شناختی که بر پایه انعکاس حسی صرف امکان پذیر است.

 

۱۳

·    استقلال تفکر اما نه مطلق، بلکه نسبی است.

·    برای اینکه تفکر در تحلیل نهایی بر دانش حسی (سیگنال های حسی) مبتنی است (بنا می شود) و در روند پراتیک جامعتی توسعه می یابد.

·    پراتیکی که آخرین محک و معیار حقیقت است.

 

·    مراجعه کنید به پراتیک، حقیقت، واقعیت، تجرید، تعمیم

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر