درنگی
از
یدالله سلطان پور
" حلیةالمتقین"
تالیف عالم ربانی محمد باقر مجلسی
فرمود:
حق مرد بر زن آن است که اطاعت شوهر بکند،
نافرمانی او نکند
زن گفت
هرچند شوهر بر او ظلم کرده باشد؟
زن
با
طرح این سؤال،
از
سویی
آدمیت خود
را
مطرح می سازد
و
از
قانون دیالک تیکی کنش و واکنش (عمل و عکس العمل)
به
مثابه حقیقتی عینی و علمی
پرده برمی دارد.
«اگر کسی بر صخره و سنگی مشت زند،
دستش به درد می آید.
این بدان معنی است
که
صخره و سنگ
نسبت به کنش او
واکنش نشان می دهد.
یعنی
متقابلا
مشتی بر مشت او می زند.»
(نقل به مضمون از دفاعیه خسرو روزبه)
زن
که
کمتر از صخره و سنگ نیست
تا
نسبت به ظلم شوهر
بی تفاوت بماند
و
واکنش به کنش او نشان ندهد.
چه رسد به اینکه خودش را داوطلبانه در اختیار او قرار دهد.
زن
آدم
است.
این که هنوز چیزی چیزی نیست.
زن
آدمتر از آدم
است.
چون
زن
ضمنا
مولد آدم است.
اگر زن نبود، نسل آدمی بر می افتاد.
تداوم نوع بشر
را
بشریت
مدیون زنان است.
زن
در
تحلیل نهایی
خالق و خدا
ست.
۳
فرمود:
حق مرد بر زن آن است که اطاعت شوهر بکند،
نافرمانی او نکند
زن گفت
هرچند شوهر بر او ظلم کرده باشد؟
زن
از سوی دیگر
با
طرح این سؤال
ایده ئولوژی برده داری اسلامی
را
که
گنده گوزانه و چپ نمایانه و عوام فریبانه
خود
را
آیین مقاومت در مقابل ظالم و مبارزه بر ضد ظالم
قلمداد می کند،
زیر علامت سؤال بزرگی قرار می دهد.
مگر
قرار نیست که بنا بر احکام الهی در مقابل ظالم مقاومت نشان داده شود و بر ضد ظالم مبارزه شود؟
چرا
حال
که
نوبت به زن و شوهر می رسد،
حکم الهی
بی اعتبار می گردد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر