پروفسور دکتر ولفگارنگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
۱
شعور جامعتی
(شعور اجتماعی)
ادامه
۸
· مفهوم «شعور جامعتی» نتیجه یک تجرید (انتزاع) پربار نظری و عملی از کلیه جنبه های منفرد حیات جامعتی است.
۹
· حیات جامعتی به دو بخش زیر تقسیم می شود:
الف
· وجود جامعتی یعنی روند عملی و مادی حیات جامعتی
ب
· شعور جامعتی یعنی روابط ایدئولوژیکی.
۱۰
· آزمون میلیون ها باره ی عملی، ما را به این نتیجه قطعی و اصولی می رساند که وجود جامعتی مقدم بر شعور جامعتی است و تعیین کننده آن است.
(این بدان معنی است که در دیالک تیک وجود جامعتی و شعور جامعتی، نقش تعیین کننده از آن وجود جامعتی است.
مترجم)
۱۱
· بدین طریق، مبنای نظری (تئوریکی) عامی برای بررسی شعور جامعتی و فونکسیون های آن پدید می آید.
۱۲
· این مبنای نظری، نظریات جامعتی مردم را بر پایه عناصر زیرین توضیح می دهد:
الف
· بر پایه مناسبات مادی جامعتی آنها
ب
· به ویژه بر پایه مواضع طبقاتی عینی آنها
پ
· بر پایه تضادهای طبقاتی عینی و منافع طبقاتی عینی آنها.
۱۳
· این مبنای نظری نظریات اجتماعی مردم را در پراتیک اجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد وخود همزمان به مثابه ابزار تئوریکی اکتیو (فعال) برای تشکیل شعور مترقی، دموکراتیک و سوسیالیستی توده های زحمتکش عمل می کند.
۱۴
· به قول لنین، «مهمترین وظیفه بشریت عبارت است از درک این منطق عینی توسعه اقتصادی (توسعه وجود جامعتی) در خطوط اساسی عام آن و انطباق حتی الامکان روشن، دقیق و انتقادی آن بر شعور جامعتی خود و شعور جامعتی طبقات مترقی کلیه کشورهای سرمایه داری.»
· (لنین، «مجموعه آثار» جلد ۱۴، ص ۳۲۸ ـ ۳۲۹ )
۱۵
· شعور جامعتی وجود خودآگاه است.
(یعنی شعور جامعتی عبارت است از وجود جامعتی شناخته شده.
وجود جامعتی از کله اندینشده گذشته.
مترجم)
۱۶
· وجود جامعتی انسان ها عبارت است از روند حیاتی عملی و جامعتی آنها.
۱۷
· وجود جامعتی بیانگر همزمان دو نوع از مناسبات انسان ها ست:
الف
· مناسبات انسان ها با طبیعت (نیروهای مولده)
نیروهای مولده
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3956
پایان
ب
· مناسبات انسان ها با یکدیگر (مناسبات تولیدی)
مناسبات تولیدی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3156
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر