۱۴۰۰ بهمن ۸, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انگیزه (موتیو) (۲)

  Bild

 

پروفسور دکتر ولفگارنگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

 

۱

انگیزه ها و هدفگذاری و سمتدهی فکری به رفتار

  

۱

·    انگیزه ها را نباید با هدفگذاری و سمتدهی فکری به رفتار طبقات و گروه های اجتماعی یکسان تلقی کرد.

 

۲

·    مفهوم انگیزه، تنها به عمل فردی و محرکه های سوبژکتیو ـ فردی نسبت داده می شود.

 

۲

·    رفتار طبقات ـ به این معنا ـ برانگیخته نمی شود، بلکه اثبات می شود و آماج قرار داده می شود.

 

۲

انگیزه ها و حوایج

 

۱

·    انگیزه ها را نباید با حوایج یکسان گرفت.

 

۲

·    حوایج، به مثابه کمبود انسانها، در رابطه با نعمات مادی و فکری، که انسانها کم و بیش بدان آگاهند، مبانی ماهوی تشکیل انگیزه ها را تشکیل می دهند.

 

۳

·    حوایج ـ اما ـ پس از پیوند با اهداف تعیین شده برای بر آورده ساختن شان، به انگیزه ها توسعه می یابند.

 

۳

انگیزه ها و عواطف

 

۱

·    رابطه عواطف و انگیزه ها نیز به همان سان است.

 

۲

·    عواطف نیز می توانند مبانی ماهوی برای انگیزه ها محسوب شوند، اما فاقد خصلت هدفمند اند.

 

۴

انگیزه ها و نظرات

 

۱

·    رابطه نظرات و انگیزه ها نیز به همین سان است.

 

۲

·    نظرات نیز به طور بیواسطه تأثیر برانگیزنده به جا می گذارند.

 

۳

·    تنها آماجگذاری منتج از نظرات و یا تبدیل نظرات به نیات منجر به انگیزش می شود.

 

۵

انگیزه ها و آماج ها

 

۱

·    پس انگیزه ها همواره حاوی آماج و هدف عمدی اند.

 

۲

·    انسان قاعدتا برای تحقق آماج های نهفته در انگیزه ها ـ با توجه به نوع و جریان اقدامات لازمه ـ به توسعه آماج های جزئی دست می زند که به نوبه خود به مثابه وسیله ای برای رسیدن به آماج های موجود در انگیزه ها به کار می روند.

 

۳

·    از این رو تلاش انسان های مختلف برای رسیدن به آماج بیواسطه واحد، می تواند دلایل محرکه (انگیزه های) متفاوتی داشته باشد.

 

۴

·    بنابرین انگیزه ها و آماج ها نیز یکسان نیستند.

 

ادامه دارد.

۱ نظر: