۱۴۰۰ آذر ۱۵, دوشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۲۱)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

     

فصل دوم

مفهوم طبقه در مائوئیسم

 

۱

·    سمتگیری در جهت تشکیل توده ای به لحاظ اجتماعی عمدتا بی تمایز (همرنگ) و نفی تصنعی و دستوری (فرمانی ـ فتوایی) تفاوت های بطور عینی موجود میان طبقات اجتماعی، مفهوم مائوئیستی طبقه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. 

 

۲

·    مفهوم مائوئیستی طبقه، به نوبه خود، در پیوند کلی ایدئالیستی ـ سوبژکتیویستی با جامعه ـ طرح مائوئیسم، برجسته و عمده می شود و خود را در جهت ضد سوسیالیستی و ضد لنینیستی این جریان جا می دهد. 

 

۳

·    بر طبق آماجگزاری اجتماعی ـ سیاسی در ایده ئولوژی مائوئیستی نیز تفاوت های عینی موجود میان طبقات اجتماعی ماستمالی می شوند.

·    به قول رومژانو در مائوئیسم، جای مفهوم «طبقه» را  مفهوم «خلق» می گیرد.

·    (رومژانو، «منابع و توسعه ایده مائوتسه تونگ»، ص ۲۹۱) 

 

۴

·    این پدیده، خود را نه فقط در سمتگیری سیاسی ـ داخلی، بلکه علاوه بر آن، در سمتگیری بین المللی رهبری مائوئیستی نمودار می سازد:

·    «شناخت تاریخ به ما می فهماند که خلق چین و ملل تحت ستم آسیا، افریقا و امریکای لاتین برادر طبقاتی و همرزم همدیگرند.»

·    (هونگ چی، ۱۹۷۲، شماره ۴، ص ۱۹) 

 

۵

·    در این سخن هونگ چی، مفاهیم «طبقه»، «خلق» و «ملت» به چیزهای قابل تعویض مبدل شده اند.

 

  (فلاکت و ذلت فکری بشری همه جا و هیمشه، با بی اعتنایی به تعریف علمی استاندارد مفاهیم شروع می شود.

  اگر مفاهیم طبقه، خلق و ملت تعریف شوند، عوامفریبی دشوار می گردد.

  به همین دلیل همه عوام فریبان دشمن تفکر مفهومی اند.

   مترجم)

 

۶

·    در پیوند با طرح مائوئیستی راجع به نقش اجتماعی فقر، این تعویض پذیری مفاهیم فوق الذکر فقط شامل حال خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین می شود که فقیرترند.  

 

۷

·    این مسئله که در خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین تضادهای طبقاتی و تفاوت های طبقاتی وجود دارند، کاملا نادیده گرفته می شود.

 

۸

·    جای مبارزه طبقاتی بین المللی رئال را «مبارزه طبقاتی» به مثابه مبارزه خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین می گیرد که نهایتا تحت تابعیت طرح مبارزه بر ضد «ابر قدرت ها» ست. 

 

۹

·    با توجه به انگیزه های ایده ئولوژیکی، آغازگاه فکری، طرز تفکر (متد فکری) و ماهیت ایده ئولوژیکی، در مائوئیسم میان سمتگیری در جهت توده حتی الامکان همرنگ (بی تمایز) در داخل چین که از طریق نفی تصنعی ـ فرمانی ـ فتوایی تفاوت طبقاتی پدید می آید و سیاست ژئوپولیتیکی، سیاست به لحاظ محتوا مبتنی بر همرنگی (بی تمایزی ـ طبقاتی)، سیاست مبتنی بر طرح مبارزه بر ضد «ابر قدرت ها» در مقیاس بین المللی مائوئیست ها، مطابقت وجود دارد.

 

۱۰

·    میان درک مائوئیستی از مفهوم طبقه و درک علمی و لنینی از مفهوم طبقه  تمایز بنیادی و تضاد جهان بینانه وجود دارد. 

 

۱۱

·    برای درک مائوئیستی از طبقات، نکات لنینی زیر تعیین کننده نیستند: 

 

الف

·    «جای طبقات در سیستم تولید اجتماعی به لحاظ تاریخی تعیین شده» 

 

ب

·    تفاوت کیفی انسان ها با توجه به نوع کسب ثروت اجتماعی» 

 

پ

·    «تفاوت کیفی انسان ها با توجه به میزان سهم شان از ثروت اجتماعی.»

·    (لنین، «آثار»، ۱۹۶۱، جلد ۲۹، ص ۴۱۰) 

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر