۱۴۰۰ آذر ۹, سه‌شنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۱۷)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه

ادامه

 

 

۱۷۴

·    یکی از گرایشات مهم مائوئیسم، سمتگیری در جهت دهات و دهقانان (دهقانیت) فقیر است. 

 

۱۷۵

·    مائوئیسم، نه فقط خطوط کنسرواتیو (محافظه کار) دهقانان را، بلکه علاوه بر آن، خطوط انقلابی معین دهقانان فقیر را نیز برای سوء استفاده می جوید.

 

۱۷۶

·    در این رابطه، گفته می شود که مائوئیسم، تمایلات دهقانان به عدالت اجتماعی را در مد نظر دارد. 

 

۱۷۷

·    دلیل روی آوردن مائوئیسم به دهات را عبارت از این می دانند که دهقانان فقیر اکثریت عظیم جمعیت چین را تشکیل می دهند و به همین دلیل زمینه لازم برای «همترازسازی»  و همسطح سازی اجتماعی محسوب می شوند. 

 

۱۷۸

·    دهقانان فقیر، همزمان فقیرترین قشر اجتماعی در چین اند.  

 

۱۷۹

·     برجسته و عمده سازی نقش اجتماعی دهقانان فقیر در پیوند مستقیم با تجلیل مائوئیستی از فقر به مثابه ظرفیت انقلابی مستقل از سویی و کنسروسازی (مومیایی کردن) سیاستی مبتنی برسطح زندگی نازل است.

 

۱۸۰

·    اینجا ضمنا باید به پیوند پسیکولوژیکی مائوئیسم با عوامل زیر اشاره کرد: 

 

الف

·    با فرم های اقتصادی عقب مانده ی کار

 

ب

·    با توزیع (ثروت) منطبق با فرم های اقتصادی عقب مانده ی کار

 

پ

·    با ساختار اجتماعی عقب مانده در جامعه

 

ت

·    با ساختارهای شعورین سنتی در چین.

 

۱۸۱

·    پیوند پسیکولوژیکی فوق الذکر مائوئیسم  با عوامل زیر تکمیل می شود:

 

الف

·    با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به توسعه تولید کالایی 

 

ب

·    با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به طبقات اجتماعی مدرن و قبل از همه نسبت به طبقه کارگر و نسبت به تفکر علمی 

 

پ

·    با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به توسعه سطح زندگی.

 

۱۸۲

·    این موضع پسیکولوژیکی به طرز سیاسی مؤثر واقع می شود.

 

۱۸۳

·    این موضع پسیکولوژیکی به طرز بی واسطه ای در جامعه ـ سیاست تعیین شده توسط شووینیسم ابرقدرتی مائوئیستی جاری می شود و به تقویت و تحکیم آن منجر می گردد. 

 

۱۸۴

·    بدین طریق، سیاست تشکیل واحدهای اقتصادی ایزوله (تأثیرناپذیر از عوامل خارجی) حاوی بخش پسیکولوژیکی نیز می گردد. 

 

۱۸۵

·    مائوئیسم در تلاش برای کمک کردن به عوامل زیر به عنوان نیروی خاص و تداوم اجتناب ناپذیر و سوء استفاده از آنها برای اهداف شووینیستی اش بوده است:

 

الف

·    در تلاش به کمک کردن به «تولید کشاورزی خردمایه (کوچک) بوده است.

 

ب

·    در تلاش به کمک کردن به روح پدرسالارانه و خرده کاری (کره وینکلای) بوده است.

 

پ

·    در تلاش به کمک کردن به پیشداوری های خرده بورژوایی اغلب ریشه دوانده مرتبط با اگوئیسم ملی و محدودیت ملی بوده است.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۱، ۱۹۵۹، ص ۱۳۹)

 

۱۸۶

·    روی آوری به دهقانان فقیر  در دوره های متفاوت با غلظت متفاوت نمودار می گردد و می تواند با دیگر گرایشات موجود در چارچوب مائوئیسم، بخشا منطبق شود و یا مستور گردد.

 

۱۸۷

·    این مسئله خود را واضح تر از همه جا، وقتی نمودار ساخت که قوای حول مائوتسه تونگ در جریان سیاست «جهش بزرگ به پیش» و «کمون های خلق» در سال ۱۹۵۸، نه شهر را، نه طبقه کارگر در شهرها را، بلکه ده را به مثابه پایگاه آغازین (سکو)  برای «جهش» به  «کمونیسم» محسوب داشتند.

 

۱۸۸

·    چنین پدیده ای کماکان هم وجود دارد:

·    مثلا سمتگیری رهبری چین به سوی طبقه کارگر به مثابه نیروی مولد از سویی و دیدن تکیه گاه اجتماعی در این طبقه از سوی دیگر، به طرز نیرومندی پرده پوشی می شود.

 

۱۸۹

·    این سمتگیری به عنوان مثال در تعیین ده به عنوان «اجاق ذوب» جامعه تبیین می یابد:

 

الف

·    «ده، مکتب بزرگی و اجاق ذوب انقلابی برای تغییر شکل دادن به انسان ها ست.»

·    (رینمین ریبائو، ۲۳. ۳. ۱۹۷۴) 

 

ب

·    ضمنا خود را آنجا نمودار می سازد که از جوانان گسیل داشته شده به دهات خواسته می شود که از دهقانان «شعور طبقاتی پرولتری» بیاموزند.  

 

پ

·    از «احساس پرولتری عمیق» دهقانان فقیر و اقشار تحتانی دهقانان میانه حال دم زده می شود. 

 

ت

·    «آنچه که جوانان نیاز دارند، موضع طبقاتی روشنی از این دست و تمییز روشن جامعه کهنه از جامعه نو است.»

·     (رینمین ریبائو، ۲۵. ۳. ۱۹۷۴) 

 

ث

·    دهقانان فقیر بدین طریق به مثابه سرمشق و سرلوحه سیاسی ـ اخلاقی قلمداد می شوند. 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر