۱۴۰۰ آبان ۲۱, جمعه

سیری در شعری از سیاوش کسرایی تحت عنوان «آرش کمانگیر» (۱۸)

 Siyavash Kasraei.jpg

 

تحلیلی

از

شین میم شین

 

 

آرش کمانگیر

(شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۳۷)

 

 

۴

زندگی را شعله باید برفروزنده

 

·    سیاوش بدین طریق و ترفند، دیالک تیک وسیله و آماج را به شکل دیالک تیک شعله و روشنائی (غلبه بر سیاهی های کومه)  بسط و تعمیم می دهد.

·    این استنتاج سیاوش به معنی نیل به یک تئوری است:

·    برای غلبه بر سیاهی های کومه به شعله های فروزنده نیاز است.

۵

شعله ها را هیمه سوزنده

 

·    تئوری اما به تنهائی به درد کسی نمی خورد:

·    تئوری باید جامه عمل بپوشد:

·    به زبان هگل، تئوری (روح) برای مؤثر افتادن، باید برونی شود.

·    مادیت یابد.

·    شیئیت یابد.

·    چیز واره شود.

·    با واقعیت عینی درآمیزد.

 

·    سیاوش درست به همین دلیل، ساز و برگ دیالک تیکی یاد شده را دوباره به خدمت می گیرد:

·    یعنی دیالک تیک وسیله و آماج را بار دیگر اما به شکل دیالک تیک هیمه و شعله بسط و تعمیم می دهد:

·     شعله ای که در دیالک تیک پیشین وسیله ای برای غلبه بر سیاهی های کومه بود، در این دیالک تیک به آماج بدل می شود تا غلبه بر سیاهی های کومه امکان پذیر گردد.

·    وقتی از تبدیل اقطاب دیالک تیکی به یکدیگر سخن می رود، منظور همین است.

·    فقط باید سیستم مختصات عوض شود.

 

۶

·    وقتی گفته می شود که در مکتب سیاوش می توان و باید به آموزش تفکر مفهومی نایل آمد، به همین دلایل نیز است:

·    بهتر، طبیعی تر، بی هارت و پورت تر و فروتنانه تر از سیاوش نمی توان به تدریس هنر تفکر دیالک تیکی پرداخت.

 

·    رئیس ساواک گفته بود:

·    «سیاوش در دانشگاه سیستان و بلوچستان فقط ادبیات فارسی تدریس نمی کند، بلکه به طرز بی سر و صدائی مارکسیسم ـ لنینیسم تدریس می کند و کمونیست می پرورد.»

·    (نقل به مضمون از قول خود سیاوش) 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر