شین میم شین
باب اول
در عدل و تدبیر و رأی
حکایت نوزدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۴۹ ـ ۵۰)
بخش پنجم
ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
۱
جوانان شایسته بختور
ز گفتار پیران نپیچند سر
معنی تحت اللفظی:
جوانان سعادتمند به اندرز پیران گوش می دهند.
این بیت شعر سعدی
به خودی خود نادرست و زیانبار است.
جوانان را نباید به اطاعت کورکورانه از پیران واداشت.
سؤال
جوانان باید قبل از همه، استقلال اندیشه و (۱) بیاموزند.
جواب
جوانان باید قبل از همه، استقلال اندیشه و عمل بیاموزند.
سؤال
جوانان
باید
تعریف مفاهیم
را
و
طرز بالا رفتن از پله های (۲)
را
یاد بگیرند،
اندیشیدن بیاموزند و خود بیندیشند و به تمیز حقیقت از باطل قادر باشند.
جواب
جوانان
باید
تعریف مفاهیم
را
و
طرز بالا رفتن از پله های مفاهیم
را
یاد بگیرند،
اندیشیدن بیاموزند و خود بیندیشند و به تمیز حقیقت از باطل قادر باشند.
جوانان می توانند گفتار پیران را بخوانند و بشنوند،
ولی نباید آن را بدون اثبات در کوره پراتیک بپذیرند.
صحت و سقم احکام دیگران، درو هله اول، وابسته به سن وسال سوبژکت بیان کننده آن احکام نیست.
سؤال
صحت و سقم هر فکر و حکم را فقط و فقط می توان با محک (۳) زندگی اثبات کرد و لاغیر.
جواب
صحت و سقم هر فکر و حکم را فقط و فقط می توان با محک پراتیک زندگی اثبات کرد و لاغیر.
حتی خواجه خردستیز و لاابالی شیراز
از این حقیقت امر خبر دارد:
خوش بود، گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود، هر که در او غش باشد.
حتی خود سعدی در رابطه با ابراهیم و آزر
از سرپیچی ابراهیم از فرامین آزر دفاع می کند،
اگر چه آزر به مراتب سالخورده تر از ابراهیم بوده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر