۱۴۰۰ شهریور ۲۲, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آموزه کیفیت های اولیه و ثانویه

Urbane Qualitäten - Ein Kompass 

پروفسور دکتر گرهارد بارچ

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      بنا بر آموزه کیفیت های اولیه و ثانویه، کیفیت ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

 

الف

·      کیفیت های اولیه به کیفیت هائی اطلاق می شود که به چیزها تعلق دارند و لذا مستقل از توانائی معرفتی انسانها وجود دارند.

 

ب

·      کیفیت های ثانویه به کیفیت هائی اطلاق می شود که تنها نتیجه کردوکار حواس انسانی اند و در خارج از آنها وجود ندارند.

 

۱

کیفیت های اولیه و ثانویه

در یونان باستان

 

۱

دموکریت

(۴۶۰ ـ ۳۷۱ ق. م.)

فیلسوف ماتریالیست یونان باستان

از فلاسفه پیشاسقراطی

شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه

نماینده ماتریالیسم اتمیستی

او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.

شعار اصلی او:

چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.  

در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی. 

 

·      منشأ این آموزه را باید در اتمیسم یونان باستان، در آموزه های (تعالیم) دموکریت و بعدها در تعالیم پیروان او اپیکور و لوکرتس جست.

 

۲

·      کیفیت های اولیه ـ به نظر دموکریت ـ با خواص اتم ها (بزرگی، هیئت، سفتی، سنگینی) انطباق دارند.

 

۳

·      او بقیه کیفیت ها را سوبژکتیو، یعنی به مثابه مضامین ادراکی صرف تلقی می کند.

 

۴

·      این آموزه در رابطه با پیشرفت علوم طبیعی و فلسفه در پایان قرن ۱۶ و در قرن ۱۷ میلادی اهمیت بزرگی کسب کرد.

 

۵

·      کامپانلا اولین کسی در این زمینه بود که  سوبژکتیو بودن کیفیت های حسی را مطرح کرد. 

 

۶

·      بعد نوبت به گالیله رسید که تحت تأثیر دموکریت برای اجسام (چیزها) کیفیت های اوبژکتیو (عینی) از قبیل حرکت، بزرگی و محدودیت قائل شد.

·      ولی کلیه خواص دیگر، از قبیل اصوات و رنگ ها را به مثابه کیفیت های حسی سوبژکتیو صرف تلقی کرد.

 

۷

·      بعد هوبس، دکارت، مرسنه، گاسندی، نیوتون، بیلی و دیگران نیز نظر او را پذیرفتند.

 

۲

آموزه کیفیت های اولیه و ثانویه

در فلسفه جان لاک

 

۱

جان لاک

 (۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴)

فیلسوف انگلیسی

نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرایی)

از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس

از تئوریسین های قرارداد اجتماعی

اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.

 

·      برجسته ترین نماینده آموزه کیفیت های اولیه و ثانویه جان لاک بوده است:

 

الف

·      «اولا کیفیت هائی وجود دارند که از جسم ـ در هر وضع و حالت هم که آن قرار داشته باشد ـ جدائی ناپذیرند.

·      من این کیفیت ها را کیفیت های آغازین و یا اولیه می نامم.

·      از آنجمله اند :

·      سفتی، انبساط، هیئت، حرکت و یا سکون، عدد.

 

ب

·      ثانیا کیفیت هائی که در واقع به صورت نیروهائی در خود اوبژکت ها وجود دارند و به کمک کیفیت های اولیه خود، در ما احساسات گوناگونی به وجود می آورند، از آنجمله اند:

·      رنگ ها، اصوات، انواع مزه ها و غیره.

·      من این کیفیت ها را کیفیت های ثانویه می نامم.»

·      (جان لاک، «راجع به فهم بشری»، ۱. کتاب دوم، فصل ۸، پاراگراف ۹ و ۱۰)

 

۲

·      در فرانسه تحت تأثیر سنسوئالیسم (حسگرایی) جان لاکی و ضمنا همراه با تغییر فرم آن، یعنی ماتریالیسم روشنگری فرانسه، بر تقسیم بندی کیفیت ها به طرز ماتریالیستی غلبه کرد و آنها را به طور کلی به مثابه اجزای اجسام قلمداد نمود:

 

الف

·      هولباخ انبساط، حرکت، تجزیه پذیری، سفتی، سنگینی و نیروی مقاومت را «خودویژگی های عام و بنیادی» نامید که خواصی مانند غلظت، هیئت، رنگ، وزن و امثالهم از آنها نشئت می گیرند.

 

ب

·      برکلی و هیوم نیز به پیروی از جان لاک، اما درست برعکس هولباخ و در مبارزه علیه ماتریالیسم به ارائه تفسیر دیگری از کیفیت ها اقدام کردند.

·      آندو خصلت عینی کیفیت های اولیه را نیز منکر شدند و کیفیت ها را به مثابه مضامین ادراکی (به معنای ایدئالیستی ـ ذهنی آن) دانستند.

 

پ

·      به پیروی از آندو بود که بعدها در فلسفه ذات کلیه کیفیت ها به مثابه مضامین شعور تلقی شدند.

 

۳

·      در ماتریالیسم دیالک تیکی تفاوت قائل شدن میان کیفیت های اولیه و ثانویه نقشی بازی نمی کند:

·      کیفیت های چیزها و پدیده ها به طور عینی وجود دارند.

·      یعنی در خارج از شعور انسانی و مستقل از آن وجود دارند.

 

·      مراجعه کنید به کیفیت.

 

کیفیت و کمیت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5777

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5778

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر