برگردان
۲
آموزه بورژوائی ایدئولوژی
ماکس شلر
(۱۸۷۴ ـ ۱۹۲۸)
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثاری در زمینه اتیک، فنومنولوژی و آنتروپولوژی فلسفی
ملقب به «اولین مرد جنت فلسفه»
هایدگر ضمن تأیید لقب او، اعلام کرده که همه فلاسفه قرن بیستم از آبشخور ماکس شلر سیراب گشته اند و او را قوی ترین قدرت فلسفی در آلمان مدرن، اروپای معاصر و فلسفه معاصر نامیده است.
در سال ۱۹۵۴ کارول وژتیلا و بعدها پاپ ژان پل دوم
تز دکترای او
را
تحت عنوان «ارزیابی امکان تشکیل اتیک مسیحی بر پایه سیستم ماکس شلر»
مورد مدافعه قرار دادند.
۱
· آموزه بورژوائی ایدئولوژی در سال های ۲۰ قرن بیستم در چارچوب جامعه شناسی دانش توسط ماکس شلر و کارل منهایم پا به عرصه وجود گذاشت و اکنون از سوی تئوری شناخت و علمتئوری نئوپوزیتیویستی تقویت می شود.
کارل مانهایم
(۱۸۹۳ ـ ۱۹۴۷)
جامعه شناس و فیلسوف مجارستانی الاصل
استاد دانشگاه در آلمان و انگلستان
از سردمداران جامعه شناسی دانش
۲
· آموزه بورژوائی ایدئولوژی تا حدودی نیز به سوء استفاده از اصطلاحات مارکسیستی می پردازد.
· ضمنا با درک ایدئالیستی، درک ماتریالیستی مبتذل و درک ناتورالیستی از جامعه ارائه می دهد.
· و با تحریف نقش طبقات و گروه های مختلف اجتماعی در مبارزه طبقاتی، فونکسیون آنها را تغییر می دهد.
۳
· آموزه بورژوائی ایدئولوژی از همان آغاز به مثابه طرحی بر ضد جنبش کارگری انقلابی، بر ضد رهبری جنبش کارگری انقلابی توسط حزب مارکسیستی ـ لنینیستی و بر ضد برقراری سوسیالیسم بوده است.
۴
· این فونکسیون آموزه بورژوائی ایدئولوژی در سال های پس از جنگ جهانی دوم، هرچه عریانتر خودنمائی کرده است:
· در این سال ها آموزه بورژوائی ایدئولوژی به صورت گرایشی در جامعه شناسی دانش و پوزیتیویسم توسعه یافته و به استقلال از جامعه شناسی واقعی دانش دست یافته است.
وظایف اصلی آموزه بورژوائی ایدئولوژی
· وظایف آموزه بورژوائی ایدئولوژی به شرح زیرند:
۱
· «ایدئولوژی زدائی» از مارکسیسم
۲
· «ایدئولوژی زدائی» از جنبش کارگری انقلابی
۳
· «ایدئولوژی زدائی» از کشورهای سوسیالیستی
۴
· «ایدئولوژی سازی از نو»، به قصد مانی پولاسیون امپریالیستی شعور
اهداف اصلی آموزه بورژوائی ایدئولوژی
· آموزه بورژوائی ایدئولوژی در حال حاضر اهداف زیر را دنبال می کند:
۱
· جلوگیری از توسعه و ترویج شعور طبقاتی میان زحمتکشان در کشورهای سرمایه داری، از طریق انتگراسیون مفهوم ایدئولوژی
· مراجعه کنید به دیالک تیک انتگراسیون و دس انتگراسیون
۲
· بی اعتبار و تار و مار کردن مناسبات اجتماعی موجود در کشورهای سوسیالیستی با قلمداد کردن حزب مارکسیستی و ایدئولوژی آن، به مثابه سد راه توسعه اجتماعی و پیشرفت علمی.
· ( لیبر، لوتس، باریون)
۳
ارنست توپیچ
(۱۹۱۹ ـ ۲۰۰۳)
فیلسوف و جامعه شناس اطریشی
از اعضای محفل وین (پوزیتیویسم)
آثار او:
آغاز و پایان متافیزیک
مسائل علمتئوری
مطالبی راجع به نقد ایدئولوژی
جنگ استالین
فلسفه اجتماعی هگل به مثابه آموزه شفا و ایدئولوژی سلطه
شناخت و توهم
نقد ایدئولوژی و تئوری دموکراسی هانس کلسن
بر ضد خطه دروغ
شفا و زمان
· کهنه قلمداد کردن مارکسیسم با اعلام این که گویا آن یک «جهانتصویر اینتن سیونال» است و لذا «شناخت، فارغ از قضاوت ارزشی» نیست و منادی «نسخه شفای تاریخی» است.
· (ارنست توپیچ)
۴
کورت لنک
(متولد ۱۹۲۹)
پولیتولوگ آلمانی، نویسنده و استاد دانشگاه
از شاگردان آدورنو، هورک هایمر و کارل اشمیت در مکتب فرانکفورت
آثار او:
تئوری های انقلاب (۱۹۷۳)
جامعه شناسی سیاسی (۱۹۸۲)
ایدئولوژی، نقد ایدئولوژی، جامعه شناسی دانش (۱۹۸۴)
مارکس و جامعه شناسی دانش (۱۹۸۹)
· تلاش اصولی برای رد مارکسیسم از طریق سرهم بندی کردن تضاد میان تئوری مارکسیستی و پراتیک سوسیالیستی.
· (کورت لنک)
مفهوم ایدئولوژی در آموزه بورژوائی ایدئولوژی
· در آموزه بورژوائی ایدئولوژی، در حال حاضر در رابطه با مفهوم ایدئولوژی، مواضع مختلفی وجود دارد که به شرح زیرند:
۱
· رد هر گونه ایدئولوژی به بهانه حفظ «پلورالیسم جامعتی»
۲
· رد «دعوی دگماتیکی» ایدئولوژی ها، ضمن قبول «عناصر معقول» زیرین آنها:
· یکپارچگی ایدئولوژی ها
· دورنمای آتی (پرسپکتیو) شناسی ایدئولوژی ها
· راهنمای عمل بودن ایدئولوژی ها
۳
· از بین بردن برائی طبقاتی مفهوم ایدئولوژی
۴
· انتگراسیون ایدئولوژی در سیستم مانی پولاسیون انحصاری ـ دولتی.
· مراجعه کنید به جامعه شناسی دانش، مانی پولاسیون، دیالک تیک انتگراسیون ـ دس انتگراسیون، علمتئوری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر