۱۴۰۰ مرداد ۲۲, جمعه

زندگی مارکس و انگلس (۱۴)

File:Friedrich Engels Soldat.jpg

هاینریش گمکوف

برگردان

شین میم شین

 

۱۱

کار کودکان ضد ایدئال های هومانیستی

 

فریدریش انگلس

در دوره دبیرستان

از

کار کودکان یا اصلا خبر نداشت و یا فقط اندکی خبر داشت.

 

بعدها

اما

می بایستی با اعضای این سازمان

شخصا

 تماس برقرار کند.

 

در دبیرستان البرفلد

قبل از همه

دری به روی جهان دیگری باز شد،

جهانی

آزاد از ایمان مذهبی طوطی وش تنگ نظر.

 

رشته های تحصیلی در این دبیرستان

به

شرح زیر بوده اند:

آلمانی

عبری

لاتین

یونانی

فرانسوی

مذهب

تاریخ

جغرافی

مته متیک

(ریاضی)

فیزیک

علم الاشیا

(علوم طبیعی)

ترانه و آواز

نقاشی

بعدها

مدخلی بر فلسفه.

 

فریدریش انگلس

محصل دقت مندی بود.

ولی

گوشه گیر نبود.

 

ورزش می کرد.

اسب سواری می آموخت.

همراه با همکلاسی ها و خواهران و برادرانش

دور و بر شهر را زیر پا می گذاشت.

 

آنچه که فریدریش مشاهده می کرد، تناقض مند و تضادمند بود.

 

زیبایی زادگاه کوهستانی فریدریش انگلس

در تضاد آشکار با ذلت زندگی بافندگان، ریسندگان، رنگرزان، دباغان و به ویژه کارگران روز مزد بود.

 

بسیاری از این فقیرترین فقرای بی پناه و بی سرپناه

 به الکل پناه  می بردند.

 

فریدریش

در کارخانجات بارمن و البرفلد

با

صدها کودک کار مواجه می شد که برای پشیزی می بایستی جان بکنند.

 

فریدریش نسبت به کارخانه داران ثروتمند و متظاهر خشم می گرفت که هر یکشنبه دو بار به کلیسا می رفتند

ولی در کاخانجات خود کودکان را و مادران پدران شان را برای دستمزد بخور و نمیری وادار به کار می کردند.

 

این استنباطات و تأثیرات

در تمام طول حیات،

فریدریش

را

به خود مشغول می داشتند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر