۱۴۰۰ مرداد ۲۳, شنبه

زندگی مارکس و انگلس (۱۵)

File:Friedrich Engels Soldat.jpg

هاینریش گمکوف

برگردان

شین میم شین


۱۲

دبیرستان

 از

فریدریش ۱۴ ساله

مطالبات عالی انتظار داشت.

 

او می بایستی لیاقت خود را اثبات کند.

 

علاقه وافر فریدریش

به دروس زیر بود:

ادبیات

تاریخ

زبان

 

استعداد خارق العاده او در زمینه زبان آموزی

همینجا آشکار شد.

آن سان که او دهه ها بعد می توانست به ۱۲ زبان صحبت کند و ۶ زبان دیگر را بیاموزد.

 

علاقه عمیق اوبه ساعاتی در مدرسه بود

که

دکتر کلاوسن

محصلین را با شعر آلمان آشنا می ساخت.

 

دکتر کلاوسن با شیفتگی شخصی خویش،

به

محصلین

و

فریدریش

گوته

شیللر

لسینک

و

هردر

را

معرفی می کرد.

 

در کارنامه او در آخر سال آمده بود

که

فریدریش

«به تاریخ ادبیات ملی آلمان و به مواد درسی مربوط به کلاسیک های آلمان

علاقه قابل ستایشی داشته است.

ضمنا

انشاء های او

حاوی افکار خوب و مستقل

بوده اند.»

(کارنامه فریدریش انگلس، ۲۵ سپتامبر ۱۸۳۷)

  

علاقه خاص فریدریش به شخصیت های هنری زیر بود:

زیگفرید

تل

و

فاوست.

 

راستی چرا؟

 

این سه شخصیت در ادبیات آلمان

برای فریدریش

تجسم صفات زیر

(البته هر کدام در عصر خویش)

بوده اند:

مبارزه بر ضد اجبار و زور مبتنی بر خودکامگی و سرکوب و ستم.

 

فریدریش

در این شخصیت های هنری آلمان

مظاهر شهامت، جسارت و فداکاری و قوت شخصیتی و گرایش سماجت آمیز به شناخت و حقیقت 

را 

می دید.

 

این شخصیت ها

را

فریدریش

وفادار به ایدئال های هومانیستی و آزادیخواهانه می دانست.

ایدئال هایی که آنان در راه شان رزمیده اند و رنجیده (رنج دیده) اند.

 

فریدریش

آنها را سرمشق خود در زندگی اش قرار می داد.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر