۱۴۰۰ شهریور ۸, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) امکان (۲)

Thumbnail

 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

   ۲

 مقوله «امکان» در فلسفه ایدئالیستی اسکولاستیک

 

توماس فون اکوین

(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)

ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ بوده است.

او از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک) محسوب می شود.

میراث فکری خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.

کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

 

۱

·      افکار ارسطو را توماس فون اکوین ـ البته ضمن عمده کردن جنبه های ایدئالیستی آنها ـ عمدتا تقبل کرده است.

 

۲

·      بنا بر فلسفه ایدئالیستی اسکولاستیک، خدا دارای امکان های بی حد و حصر است و برایش غیرممکنی وجود ندارد.

 

۳

·      خدا امکان اعجاز را در اختیار دارد و اعجاز اعتنائی بر قوانین عینی طبیعی ندارد و آنها را بی پروا زیر پا می گذارد.

 

۳

مقوله «امکان» در ماتریالیسم مکانیکی

 

پل هنری تیری د هولباخ

 (۱۷۲۳ ـ ۱۷۸۹)

از متفکران رادیکال قرن هجدهم

و

 از همکاران دیدرو و دآلمبر

و

از مؤلفین دایرة المعارف (۳۵ جلدی)

آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست

۱

·      نمایندگان ماتریالیسم در قرون هفده و هجده میلادی اعتقاد به اعجاز را رد می کنند و تنها جبر (ضرورت) حاکم بر تمامی طبیعت را به رسمیت می شناسند که هیچ نیروئی را توان از کار انداختن آن نیست.

 

۲

·      آنها ـ مثلا توماس هوبس ـ  امکان را با تصادف یکی می انگارند.

·      (توماس هوبس، «آموزه اجسام»، فصل ۱۰)

 

۳

·      آنها وجود عینی امکان را رد می کنند و یا آن را پدیده ای قلمداد می کنند که هنوز علت جبری (ضرور) آن روشن نیست.

 

۴

·      از سوی دیگر، به نظر آنها هیچ امکانی وجود ندارد که بالضروره (جبرا) جامه واقعیت نپوشد.  

 

۵

·      به نظر آنها ـ به عبارت دیگرـ امکان  با واقعیت انطباق دارد و یکسان است.

 

۶

·      یکی از علل درک فاتالیستی ماتریالیست های مکانیکی (هولباخ، لاپلاس و امثالهم) از جهان همین است.

 

·      مراجعه کنید به فاتالیسم (اعتقاد به سرنوشت)

 

۷

·      پیش شرط مفهوم «اختیار» و یا « آزادی»، در واقع وجود عینی ـ واقعی امکان است:

·      تنها آنجا که امکان های بیشماری وجود دارند که به انحای مختلف می توانند جامه واقعیت بپوشند، می توان جائی برای اختیار و آزادی تصور کرد و تنها آنجا ست که توسعه ـ به معنی اصیل کلمه ـ امکان پذیر است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر