پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· جامعه شناسی علم، جریانی در جامعه شناسی بورژوایی است که روابط میان جامعه و دانش را مورد پژوهش قرار می دهد.
۲
· جامعه شناسی دانش بالاعم به معنی رشته ای از جامعه شناسی بورژوایی فرهنگ است.
۳
· نمایندگان اصلی جامعه شناسی دانش به شرح زیرند:
الف
· شلر
ب
· منهایم
پ
· گایگر
ت
· پلسنر
ث
· اشتارک
۴
· آنها از بستگی دانش به وجود شروع به حرکت می کنند و تأثیر متقابل دانش با جامعه را مورد تأکید قرار می دهند.
۵
· اما آنها به مسئله اساسی فلسفه جواب ایدئالیستی ـ ذهنی عرضه می دارند.
۶
· این در مورد تلاش شلر در جهت در نظر گرفتن روح (ذهن) و حیات به مثابه دو چیز مجزا از یکدیگر عرصه های وجود با قانونمندی های خاص خویش نیز صادق است.
۷
· موضوعات اساسی دیگر جامعه شناسی دانش بورژوایی به شرح زیرند:
الف
· ایده ئولوژی
· مراجعه کنید به ایده ئولوژی
ایده ئولوژی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8178
ب
· موضع روشنفکریت در جامعه
۸
· جامعه شناسی دانش، ایده ئولوژی را به مثابه شعور باطل قلمداد می کند.
۹
· جامعه شناسی دانش در صدد سر هم بندی کردن جایگاه اجتماعی ماورای طبقاتی و موضع اجتماعی فراتر از جانبداری برای روشنفکریت بوده است.
۱۰
· در فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی موضع ماتریالیستی و دیالک تیکی به طرز مونیستی به توضیح علمی پیوندهای موجود میان وجود جامعتی و شعور جامعتی (اجتماعی)، منشاء و نقش ایده ها و اندیشه ها و جایگاه روشنفکریت به مثابه قشری در ساختار طبقاتی نظام جامعتی مورد نظر پرداخته می شود.
۱۱
· این مسائل اساسی معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) و اجتماعی ـ فلسفی شامل حال کلیه علوم جامعتی (اجتماعی) می شوند.
· یعنی فقط موضوع رشته ای از جامعه شناسی نیستند.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر