۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۵۱)

خوداندیشی

شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۷ ـ ۴۸)

بخش دوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
  

۱

عدو را به فرصت، توان کند پوست

پس او را مدارا چنان کن، که دوست

 

معنی تحت اللفظی:

سر فرصت می توان پوست دشمن را کند.

بنابرین با دشمن همان طور مدارا کند که با دوست مدارا می کنی.

 

سعدی

 در این بیت شعر،

مبلغ اوپوتونیسم و فرصت طلبی محض است.

به نظر سعدی، شیوه رفتار با دشمن باید دیالک تیک مدارای دوستوار و پوست کندن باشد.

 

 نه از اصولیتی در بین است و نه پرنسیپی.

تعیین کننده تناسب قوا ست.

 

طرز رفتار اجامر جمکران با احزاب و اعضای جامعه هم همین است:

مدارا برای روز مبادا.

 

اکنون منظور سعدی و احتمالا حافظ از مفهوم «مدارا»  معلوم می شود :

کمین گیری ددمنشانه، برای دریدن به موقع.

 

در جهنم جامعه سعدی به چه کسی می توان اعتماد کرد؟

کدام معیار و ملاک عینی ـ واقعی برای رفتار انسانواره ها وجود دارد؟

در پشت لبخندها

کدام خنجرها نهان شده اند و در پشت ارادتها، کدام خصومتها؟

 

میراث تربیتی سعدی و امثال او

همچنان و هنوز

نسل به نسل منتقل می شود و در جهنم جامعه همه اسباب آزار بی دلیل یکدیگر آماده است.

پس از سقوط رژیم شاه معرکه بر پا بود:

هزاران دسته و گروه و سازمان از طبقه واره  واحدی سر کشیدند و سیلی ازخون بیهوده از اندام نحیف و ضعیف و رنگپریده و نا توان جامعه فرو ریخت و هنوز هم می ریزد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر