پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
علم
ادامه
۵۳
· بدین طریق قبل از همه در سال های اخیر، در علم و پژوهش، مسائل ارگانیزاتوریکی (سازمانی)، جامعتی و اسلوبی (متدئولوژیکی) جدید مطرح شده اند که باید به طور بنیادی تجزیه و تحلیل و تحقیق شوند.
۵۴
· بنابرین، تشکیل اصل علمی مستقل نوینی که کل پدیده علم را مورد بررسی و پژوهش قرار دهد، به طور قانونمندی مشروط می شود.
۵۵
· این اصل علمی نوین، یعنی علم شناسی به بررسی و پژوهش پیوندهای ماهوی علم در کلیه جنبه هایش می پردازد.
۵۶
· وظایف علم شناسی عبارتند از پژوهش مسائل و پیوندهای جهان بینانه، معرفتی ـ نظری، منطقی، سوسیولوژیکی، پسیکولوژیکی، تاریخی، اقتصادی، سیاسی و سمیوتیکی علم.
۵۷
· مقام مقدم را در این زمینه، امروزه بررسی مسائل سوسیولوژیکی بغرنج دارد.
۵۸
· جامعه شناسی علم اما نباید خود را به حلاجی ایستاتیستیکی (علم الآماری) مواد علمی ـ تاریخی به قصد پژوهش قانونمندی های کمی محدود سازد.
۵۹
· وظیفه جامعه شناسی علم قبل از همه بررسی این مسئله است که مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی چگونه مسائل زیر را تحت تأثیر قرار می دهند:
الف
· مؤثریت قانونمندی های علم را
ب
· سرعت و سمت پیشرفت علمی ـ فنی را
پ
· مؤثریت تمامجامعتی علم و فن را
ت
· کلکتیویته در کار علمی را
ث
· ساختار و سازمان (سازمانیابی و سازماندهی) علم را
ج
· مجموعه محیط (میلیوی) علمی را
۶۰
· وظیفه جامعه شناسی علم عبارت است از حلاجی معاییر کمی و کیفی پیشرفت علمی و فنی.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر