هیئت تحریریه کلکتیو
برگردان
۱
· تجرید اولا به گشتاور مهم روند شناخت در گذار از شناخت حسی به شناخت عقلی اطلاق می شود.
· مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی
۲
· تجرید ثانیا به نتیجه روند گذار از شناخت حسی به شناخت عقلی اطلاق می شود.
۳
· تجرید از طریق زیر صورت می گیرد:
· در سلسله ای از عملیات (اکت های) فکری آنالیتیکی (تجزیه ـ تحلیلی) از خواص و مشخصات و روابط معین چیزهای مشخص صرفنظر می شود و مابقی به مثابه خواص و مشخصات و روابط ماهوی برجسته می شوند.
۴
· نتیجه روند تجرید، تشکیل مفاهیم است که در آنها جوانب، خطوط، خواص و مشخصات ماهوی اشیاء (موضوعات شناخت) انعکاس می یابند.
۵
· امکان تجرید به طرز عینی اثبات می شود.
· برای اینکه واقعیت عینی نه انباشت چیزهای منفرد مجزا (ایزوله)، بلکه تنوع به هم پیوسته ای است که در آن، پیوندهای عام عینی وجود دارند.
۶
· تجریدات درست، یعنی تجریداتی که محتوای عینی دارند و جوانب ماهوی چیزها و روندهای عینی را منعکس می کنند، بیگانه با واقعیت نیستند.
· بلکه وسیله مهم شناخت حقیقی اند.
۷
· مفاهیمی که به مثابه نتیجه روند تجرید تشکیل می یابند، اگرچه اشیاء مشخص حسی را در کل تنوع شان عرضه نمی دارند، اما آنها را عمیقتر و همه جانبه تر از ادراک بیواسطه منعکس می کنند.
۸
· به قول لنین، «تفکری که از مشخص به مجرد صعود می کند، (اگر درست باشد) از حقیقت فاصله نمی گیرد.
· بلکه به حقیقت، نزدیکتر می شود.
· تجرید ماده، تجرید قوانین طبیعی، تجرید ارزش و غیره، به عبارت دیگر، کلیه تجریدات علمی صحیح، جدی و نه بی معنی، طبیعت را عمیقتر، درست تر و کاملتر منعکس می کنند.»
۹
· مثالی برای تجرید، تجزیه و تحلیل کالا در «کاپیتال» توسط مارکس است.
· مارکس ماهیت کالا را با توجه به انبوهی از «کالاهای مشخص» توضیح می دهد.
· مارکس برای این کار، از خیلی از خواص منحصر به فرد کالاهای مختلف صرفنظر به عمل می آورد.
· آنسان که او خواص ماهوی مشترک کلیه کالاها را تجزیه و تحلیل و کشف می کند.
۱۰
· روند تجرید از مشخص در پدیده های محسوس موجود شروع می شود و به مجرد می رسد و از مجرد مجددا شروع می شود و به فرم عالی تر مشخص می رسد.
· (مثلا از سرو و صنوبر و بید مشخص و ملموس شروع می شود و به مفهوم مجرد درخت می رسد. مترجم)
· مراجعه کنید به شناخت
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر