۱۴۰۰ فروردین ۱۳, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) استراتژی (۲) (بخش آخر)

Was ist eine Content-Strategie?  

 پروفسور دکتر گئورک کلاوس

برگردان

شین میم شین

CRM Strategien entwickeln

 

مثالی ساده برای فهم مطلب

 

۱

·    در هر بازی شطرنج، استراتژی معینی منجر بدان شده که ضمن برابری تناسب نیروها، یکی از سربازان حریف ایزوله شود.

 

۲

·    اکنون استراتژی هائی می توانند مورد استفاده قرار گیرند که شیوه محاصره و تسخیر یک سرباز ایزوله و تنها را نشان می دهند.

 

۳

·    بازیکن می تواند یکی از این استراتژی ها را بر گزیند و سرباز حریف را محاصره و تسخیر کند.

 

۴

·    بازیکن اکنون می تواند در یکی از دو جناح، برتری اش این باشد که در مقابل دو سرباز حریف، سه سرباز در اختیار داشته باشد.

 

۵

·    بازیکن اما می داند که با کدام استراتژی می توان بازی را به بازی نهائی با سربازها تبدیل کرد و با داشتن سه سرباز در مقابل دو سرباز حریف، برنده شد.

 

۶

·    او اما استراتژی دیگری را هم در اختیار دارد که برای تبدیل بازی به بازی نهائی با سربازها لازم می آید:

·    این استراتژی عبارت است از مبادله مهره ها.

 

۷

·    استراتژی کلی او به شرح زیر بوده است:

 

استراتژی کلی

 

۱

زیر استراتژی ئی که به ایزوله کردن سرباز حریف بانجامد.

 

۲

زیر استراتژی محاصره و تسخیر سرباز ایزوله شده.

 

۳

زیر استراتژی مبادله مهره ها

 

۴

زیر استراتژی برنده شدن در بازی نهائی با سربازهای صرف

 

۵

مات کردن حریف

 

 ۸

·    هر شطرنج باز هر چه بیشتر از این نوع استراتژی ها در اختیار داشته باشد، تشکیل استراتژی های تازه تر برایش آسانتر خواهد بود.

 

۹

·    عوام الناس اغلب به اشتباه تصور می کنند که تفاوت قهرمان شطرنج با شطرنجباز معمولی در این است که او به مراتب  بیشتر می تواند پیش بینی کند.

 

۱۰

·    مثلا به جای دو حرکت بعدی که هر شطرنجباز معمولی می تواند پیش بینی کند، قهرمان شطرنج پنج، هشت و یا حتی ده حرکت بعدی را می تواند پیش بینی کند.

 

۱۱

·    واقعیت اما از قرار دیگری است.

 

۱۲

·    قهرمان شطرنج به ندرت می تواند ـ آنهم در شرایط استثنائی ـ هشت و یا ده حرکت بعدی را پیش بینی کند.

 

۱۳

·    تفاوت او با عوام الناس ـ علاوه بر گشتاورهای دیگر که ما اینجا مورد صرفنظر قرار می دهیم ـ قبل از همه عبارت است از ذخیره ای از زیر استراتژی ها.

 

*****

 

۱

·    مفاهیم «نقشه» و «استراتژی» ماهیتا دیالک تیکی اند و به قصد کرد و کار و یا تغیر جهان طرح می شوند.

 

۲

·    طرح انواع مختلفی از نقشه های منطبق با هدف را (حتی استراتژی های نظامی را) امروزه می توان به وسیله  اوتومات های سیبرنتیکی انجام داد.

 

۳

·    البته تصمیمگیری در زمینه گزینش نقشه ها و آماج های ممکنه برای تحقق این نقشه ها به عهده انسان ها ست.

 

·    مراجعه کنید به برنامه ریزی (طرح نقشه)، پیش بینی.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر