پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
علم
ادامه
۶۷
· علم در نئوپوزیتیویسم در مطلق سازی نامجازی (ممنوعی)، به مثابه سیستم علامتی فرضیه ای ـ استقرایی قلمداد می شود که اعتنایی به واقعیت عینی ندارد.
۶۸
· موضع ایدئالیستی ـ ذهنی، نئوپوزیتیویسم را با تناقضات هرچه عمیقتر دست به گریبان می سازد.
۶۹
· نئوپوزیتیویسم برای خروج از بن بست به فیزیکالیسم و مکانیسیسم پناه می برد.
· مراجعه گنید به فیزیکالیسم و مکانیسیسم
۷۰
فیزیکالیسم
۱
· در فیزیکالیسم، کلیه تفاوت های کیفی فرم های وجودی مختلف ماده مورد انکار قرار می گیرند و همه چیز به فرم فیزیکی وجود تقلیل داده می شود.
۲
· بدین طریق، کلیه علوم منفرد به عنوان شاخه هایی از فیزیک قلمداد می شوند.
۳
· به این طرز و طریق، وحدت علم به معنی ارتجاعی اش سرهم بندی می شود.
· برای اینکه بدین طریق، علوم جامعتی از سیستم علم حذف می شوند و یا به نقطه نظری ماقبل علمی تنزل داده می شوند.
۷۱
بیهیویوریسم
(رفتارگرایی)
۱
· رفتارگرایی به لحاظ فلسفی به شدت وابسته به پوزیتیویسم است.
۲
· رفتارگرایی جریانی در روانشناسی بورژوایی است.
۳
· رفتارگرایی منکر اعتبار علمی احکام مربوط به جریانات فکری (مربوط به شعور) و احکام مربوط به تفکر و احساس (حس کردن) است.
۴
· رفتارگرایی خود را به توصیف طرز رفتار انسان ها و حیوانات محدود می سازد.
· مراجعه کنید به توصیف و توضیح
۵
· رفتارگرایی به انکار تفاوت های کیفی میان طبیعت و جامعه می پردازد.
۶
· رفتارگرایی اسالیبی (متدهایی) را که در طبیعت و علوم طبیعی اعتبار دارند، به طرز نامجازی و در بی اعتنایی به کیفیت های فی مابین، به جامعه و علوم جامعتی منتقل می کند.
· (آنچه که در رسانه های امپریالیستی شب و روز به عنوان پژوهش های علمی تبلیغ می شود، همین است و بس. مترجم)
۷
· رفتارگرایی در احکام سوسیولوژیکی اش، گرایش اجتماعی ارتجاعی چشمگیری از خود نشان می دهد.
رفتارگرایی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5636
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر