پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
علم
ادامه
۱۰۱
· رشته های علمی نوین پا به عرصه وجود می گذارند.
· به عبارت دیگر، مرزهای موجود میان علوم سیال (متغیر) می شوند.
· رشته های علمی زیر دال بر این حقیقت امرند:
الف
· بیوشیمی
ب
· بیونیک
پ
· فیزیک مدرن جمادت
ت
· سمیوتیک
ث
· سیبرنتیک
۱۰۲
· رفته رفته، تعداد علوم افزایش می یابد.
۱۰۳
· این روند رشد کمی علوم اما نمی تواند به حد و سرحد و ساحلی نرسد.
۱۰۴
· رشد فوق العاده سریع دامنه معارف علمی و مسائل مربوطه را اما نمی توان با تقویت علمای به لحاظ تعداد روزافزون سر و سامان داد.
۱۰۵
· برای این کار به امور زیر نیاز مبرم است:
الف
· به رشد سریع وسایل کمکی علمی ـ فنی
ب
· به رشد سریع ساز و برگ علمی (دستگاه های حلاجی اطلاعات، ذخایر علمی، کامپیوتر)
پ
· به بازسازماندهی سیستم پلان بندی و رهبری علم
۱۰۶
· انباشت کمی و کیفی دانش برای سر و سامان بخشی و تدارک تولیدی ـ فنی مستلزم تکثیر مستمر وسایل مادی و مالی در زمینه پژوهش و توسعه است.
۱۰۷
· برای اینکه مشخصه علم مدرن عبارت از درجه جامعتی سازی بالا ست و اینکه آن به طرز روزافزونی در فرم صنعتی واره صورت می گیرد.
۱۰۸
· از این رو، امروزه هر دولتی باید مبالغ هنگفتی از اقتصاد ملی جامعتی را به توسعه علم و پیشبرد علمی اختصاص دهد تا بتواند به حفظ سطح جهانی عالی در علم، فن و تولید نایل آید و قادر به همکاری بین المللی در این زمینه ها باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر