برگردان
۱۴
· دلیل امکان پذیری استنتاج های قیاسی این است که واقعیت عینی، کل ارگانیک به هم پیوسته ای را تشکیل می دهد و عرصه های مختلف آن حاوی خطوط، ساختارها وفونکسیون های همانند و منطبق برهم اند و به برکت مقایسه و مدل سازی از یک عرصه، می توان عرصه دیگر را توضیح داد و یا نتیجه گرفت.
۱۵
· چنین استنتاجاتی باید مبتنی بر تشابه و یا انطباق خواص ماهوی باشند و دائما در کوره پراتیک کنترل شوند.
۱۶
· قیاس های مربوط به علوم طبیعی ـ قاعدتا ـ در مقایسه با قیاس های مربوط به علوم اجتماعی مطمئن ترند.
· زیرا در جامعه (علاوه بر توجه به فاکتور فردیت) باید به تغییرات قانونمندی های عام، تحت تأثیر پراتیک انسانی توجه ویژه مبذول داشت.
۱۷
· سوء استفاده آشکار از اندیشه های قیاسی را می توان در تعالیم محافل فرهنگی (اشپنگلر و توئنبی) مشاهده کرد که ساختارها و روابط درونی جامعه سرمایه داری را به طور کلیشه ای به دوره ها و نظام های تاریخی پیشین منتقل می کنند:
· از آن جمله اند، اظهارات آنان در باره پرولتاریای رم و یا سوسیالیسم دوران باستان.
۱۸
· در مغایرت با آنان، می توان در پژوهش های مارکسیستی به امثله علمی بی نقص و عیب در رابطه با استنتاج قیاسی برخورد کرد:
· کمون پاریس در سال ۱۸۷۱ میلادی از خیلی از جنبه ها با انقلاب اکتبر سوسیالیستی روسیه تفاوت دارد.
· نتایج حاصل از حوادث ۱۸۷۱ برای نحوه رفتار درست پرولتاریا در انقلاب اکتبر روسیه با توجه به این تفاوت ها خصلت استنتاج قیاسی داشته اند.
· از تجارب کمون پاریس استنتاجات قیاسی درستی به عمل آمده اند که بنا بر آنها، پرولتاریا به هنگام کسب قدرت نمی تواند دستگاه دولتی بورژوائی موجود را دست نخورده به خدمت گیرد، بلکه باید برای به پیروزی رساندن انقلاب، دولت بورژوائی را درهم بشکند.
۱۹
· حلاجی دقیق و مو به موی فرم های استنتاج قیاسی و استعمال آن ـ در مقایسه با حلاجی استنتاج های تقلیلی ـ هنوز تا کنون صورت نگرفته است.
۲۰
· این کار تنها با در نظر گرفتن رابطه ماهیت و پدیده، هویت و تفاوت، احتمالات و با توجه به معارف متناسب با آن و مفهوم سازی سیبرنتیکی در پرتو تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی می تواند جامه عمل پوشد.
· مراجعه کنید به آنالوژی و ایزومورفی.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر