برگردان
۲۴
· اگر «p» از سه جزء «r»، «s» و «t» تشکیل شده باشد، سه جزئی که به طور التزامی با هم در پیوند قرار دارند و مشکل فوق الذکر پیش آید، آنگاه حتما نباید نتیجه گرفت که «r»، «s» و «t» همه نادرست هستند.
۲۵
· چون امکان آن وجود دارد، که با تغییر «r»، مشکل مرتفع شود.
۲۶
· فرضیه آغازین «p» یک حقیقت نسبی تلقی می شود که اجزای متشکله اش، یعنی «s» و «t» حقیقی اند و «r»، پس از تغییر به حکمی حقیقی مبدل می شود.
۲۷
· فرضیه تصحیح شده جدید، اکنون چنین خواهد بود:
· «p» از سه جزء «r» ـ پریم، «s» و «t» تشکیل می یابد.
۲۸
· قیاس یکی از حالات خاص متد تقلیلی است.
· مثال :
· در روزهای «a»، «b» و «c» باران باریده بود و ما دیدیم که هر بار، سنگفرش خیابان خیس می شود.
۲۹
· اکنون فرضیه را فرمولبندی می کنیم:
· «همیشه، با بارش باران، سنگفرش خیابان خیس می شود!»
۳۰
· اکنون می توان این فرضیه را در پیوند با فاکت های مشخص معلوم در مثال بالا وارد استنتاج تقلیلی کرد:
الف
· همیشه، هرگاه که باران می بارد، سنگفرش خیابان خیس می شود.
· صحت این حکم در روزهای «a»، «b» و «c» نیز تأیید شده است.
ب
· رویداد مورد نظر، در روزهای «a»، «b» و «c» رخ داده است.
پ
· پس هر وقت باران ببارد، سنگفرش خیابان خیس می شود.
· این نمودار شروط استنتاج تقلیلی را برآورده می سادز.
۳۱
· برای اینکه از سه حکم امپیریکی (تجربی) در روزهای «a»، «b» و «c» و از حکم «اگر، پس» مورد بحث، فرضیه «هر وقت باران ببارد، سنگفرش خیابان خیس می شود» نتیجه گرفته می شود.
۳۲
· متد تقلیلی ـ قبل از همه ـ برای علومی اهمیت بزرگی دارد که در آنها هنوز تشکیل فراگیر تئوری های استقرائی صورت نگرفته است.
· مثلا در فیزیک و ریاضیات.
۳۳
· متد تقلیلی ـ علاوه بر این ـ در عرصه علوم اجتماعی از اهمیت بسزائی برخوردار است.
۳۳
· اما علمی وجود ندارد که فقط از متد تقلیلی و یا استقرائی استفاده کند.
۳۴
· انتزاعی ترین اصول استقرائی فیزیک نظری، به عنوان مثال، نیز باید از قوانین امپیریکی (تجربی) حاصل آیند که از طرق استدلال تقلیلی به دست می آیند.
۳۵
· متد تقلیلی و استقرائی ـ در واقع ـ با هم دیالک تیک واحدی را تشکیل می دهند.
· (این به معنی دیالک تیک استقراء و تقلیل است که در عالم شیمی به طرز دیالک تیک اکسیداسیون و احیا بسط و تعمیم می یابد. مترجم)
۳۶
· نقش و وزن این دو طرف متدئولوژی عام علوم در علوم مختلف متفاوت است و برای مراحل منفرد توسعه هر علم نیز به همین سان.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر