پروفسور دکتر گونتر هیدن
برگردان
شین میم شین
۱
· استثمار به یک رابطه اجتماعی میان گروه هائی از انسان ها اطلاق می شود که نسبت به وسایل تولید جایگاه متضادی دارند.
۲
· استثمار همواره عبارت است از استثمار انسان به وسیله انسان.
۳
· استثمار ـ به طور کلی ـ بر مبنای این حقیقت امر پدید می آید که مالکین وسایل تولید کار دیگران را، محصول اضافه بر مزد را و در اوضاع و احوال تاریخی معینی ـ حتی ـ بخشی از محصول کار را که مورد نیاز مبرم مولد آن است، به رایگان تصاحب می کنند.
۴
· استثمار وقتی پا به عرصه وجود نهاد که نیروهای مولده جامعه امکان تولید محصول (فراورده) اضافه بر نیاز را پدید آوردند و محصول مازاد به وسیله صاحبان وسایل تولید تصاحب شد.
۵
· تئوری اضافه ارزش مارکس ماهیت استثمار سرمایه داری را افشا می کند.
۶
· بسته به جایگاهی که گروه های مختلف انسانی در رابطه مبتنی بر استثمار اتخاذ می کنند، طبقات معین جامعه مربوطه را تشکیل می دهند.
۷
· مناسبات مبتنی بر استثمار، آنتاگونیسم (تضاد آشتی ناپذیر) طبقاتی و در نتیجه آن، مبارزه طبقاتی را مشروط می سازند.
۸
· تاریخ استثمار با تاریخ جامعه طبقاتی و با تاریخ مبارزه طبقاتی یکی است.
۹
· تاریخ فرم های استثماری متفاوتی را به خود دیده است که به صورت فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی مبتنی بر مالکیت خصوصی و تجزیه طبقاتی وجود داشته اند:
الف
· کار برده ها بر مبنای مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و مولدین بیواسطه در جامعه برده داری.
ب
· خدمات و کارهای رعایا بر مبنای مالکیت محدود بر مولدین بیواسطه که صاحب وسایل تولید خویشند و مالکیت بر زمین در فئودالیسم.
پ
· کار مبتنی بر دستمزد در جامعه سرمایه داری:
· کارگر نیروی کارش را به صاحبان وسایل تولید، یعنی به سرمایه داران می فروشد.
۱۰
· استثمار کاپیتالیستی (سرمایه داری) ـ به لحاظ تاریخی ـ آخرین فرم استثمار است.
۱۱
· رسالت تاریخی طبقه کارگر عبارت است از خاتمه دادن به هرگونه استثمار انسان به وسیله انسان از طریق انقلاب سوسیالیستی و ساختمان سوسیالیسم و کمونیسم .
· مراجعه کنید به مبارزه طبقاتی، سوسیالیسم و کمونیسم.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر