
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مناسبات
۳۷
· ما وقتی این حقیقت امر را برجسته می سازیم که در روند رئال (واقعی) توسعه جامعتی، مناسبات جامعتی مادی با مناسبات جامعتی ایده ئولوژیکی به طرز ناگسستنی در همدیگر تنیده اند، همدیگر را متقابلا مشروط می سازند و همدیگر را پیش شرط قرار می دهند، به نقطه نظر دیگری می رسیم.
۳۸
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، «مناسبات افراد تحت کلیه شرایط نمی توانند چیزی جز رفتار متقابل آنها باشند.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۴۲۳)
· مراجعه کنید به رفتار
۳۹
· درست در همین جا ست که رلاتیویته (نسبیت) رو در روی هم قرار دادن مناسبات مادی با مناسبات فکری نمودار می گردد.
۴۰
· رفتار فردی همواره به طرز ناگسستنی با فاکتورهای فکری نفی و اثبات می شود (به کار انداخته می شود.)
۴۱
· از آنجا که این رفتار نهایتا فردی، کلیه مناسبات جامعتی را همواره و همه روزه، از نو وضع و بازتولید می کند، در این دورنما (منظر) مناسبات مادی به مثابه مناسبات استخراج شده از فاکتورهای فکری جلوه گر می شوند.
· (یعنی دیالک تیک مادی و فکری، وارونه جلوه گر می شود. مترجم)
۴۲
· البته این نقطه نظر منتزع (مجزا) از مسئله علت و محتوای مشخص فاکتورهای فکری است که به مثابه محرکه ای و موتوری برای رفتار بشری است.
۴۳
· این امر ما را به رابطه و مسئله گزاری معرفتی ـ نظری آغازین که نخست مطرح کرده بودیم، برمی گرداند و رلاتیویته (نسبیت) هر دو مسئله گزاری را آشکار می سازد.
· آنسان که ما در هر دو مسئله گزاری با سطوح مختصات و نقطه نظرهای متفاوت سر و کار پیدا می کنیم.
· این امر همان طور که توسعه جامعه شناسی بورژوایی، به ویژه تئوری های عمل، رفتار و اینتراکسیون بورژوایی نشان می دهند، به طرز بی واسطه ای به خطاهای متدئولوژیکی و استنتاجات ایدئالیستی منجر می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر