
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مناسبات
۵۲
· مارکس ثابت کرده که قانونمندی های درونی تولید کالایی کاپیتالیستی چگونه مناسبات جامعتی انسان ها را به مثابه مناسبات جامعتی اشیاء جلوه گر می سازند و حرکت و رابطه اشیاء این حقیقت امر را پرده پوشی می کند که اینجا (سرمایه، پول، بهره، سود، کالا، ارزش و غیره) به مناسبات جامعتی انسان ها مربوط می شوند.
۵۳
· بر مبنای تولید کالایی کاپیتالیستی، این تجسم (چیزوارگی) با بیگانه گشتن مناسبات جامعتی از افرادی همراه می شود که در رفتارشان (عملا) موجدان و بازمولدان آن مناسبات جامعتی اند.
· مناسبات جامعتی ئی که به مثابه قدرت هایی مستقل از افراد جلوه گر می شوند و مؤلفان خود را تحت سلطه قرار می دهند، به عوض اینکه تحت سلطه آنان قرار گیرند.
۵۴
· این بیگانگی را می توان با درک تضاد های آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) در سیستم کلی و حرکت کلی مناسبات جامعتی توضیح داد.
۵۵
· این وارونگی سبب می شود که فراورده هایی که توسط زحمتکشان پدید می آیند، یعنی ارزش های مصرفی و مناسبات جامعتی از کنترل آنها خارج شوند و توسط طبقه حاکمه بر ضد منافع آنها (زحمتکشان) بسیج گردند.
۵۶
· با از بین بردن مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و تسخیر قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر، پایه (شالوده) اجتماعی بیگانگی مناسبات جامعتی در جوامع سوسیالیستی از بین می رود.
۵۷
· اما در کشورهای امپریالیستی بر عکس، بیگانگی اقتصادی، سیاسی و ایده ئولوژیکی اوج می گیرد.
۵۸
· تشکیل سیستم جامعتی توسعه یافته سوسیالیسم در مقابل آن، اما از آن خودسازی همه جانبه مناسبات جامعتی توسط افراد را نمودار می سازد.
۵۹
· در این رابطه، درک علمی روابط متقابل همه جانبه میان مجموعه فرم های مناسبات جامعتی (اقتصاد، فرهنگ، ایده ئولوژی، سیاست) و تشکیل عملی هر کدام از این مناسبات به مثابه روابط بغرنج و تسلط عملی بر آنها، اهمیت خاصی کسب می کند.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر