 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
رفتار
ادامه
۴۱
· در جامعه ـ تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی ـ ماتریالیستی ـ دیالک تیکی بر خلاف فرضیه های بیهیویوریستی (رفتارگرایی)، رفتار بالضروره، به مثابه بیانگر رابطه سوبژکت ـ اوبژکت اجتماعی درک می شود.
۴۲
· رفتار نتیجه واکنش ساده بر تحریکات دریافتی نیست و فقط با حلاجی تجارب قبلی شخصی فرد بنا بر مدل مبتنی بر «پاداش» و یا «هزینه» بیشتر و کمتر قابل توضیح نیست.
۴۳
· رفتار ماهیتا ناشی از حلاجی خودآگاهانه چالش (مواجهه) میان شخصیت مربوطه و واقعیت اجتماعی به مثابه کل است که هر فرد به طور بیواسطه با روابط اینتراکسیونی بشری مواجه می شود.
· اما به هیچوجه نباید در آن خلاصه شود.
۴۴
· تجارب حاصله از اینتراکسیون بیواسطه برای خود نیستند.
· بلکه نشاندهنده برشی از واقعیت اجتماعی در مجموعند، که فرد مربوطه به عنوان مثال می تواند نسبت به تجارب اینتراکسیون های بیواسطه موضع انتقادی داشته باشد.
۴۵
· تجارب حاصله از اینتراکسیون بیواسطه با از آن خود کردن خودآگاهانه ماهیت نوعی شخصیت و نهایتا بسته به تاریخ زندگی فردی او مورد حلاجی قرار می گیرند و قطع می شوند.
۴۶
· نتیجه حاصله این است که تئوری سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) نباید رفتار را به مثابه اندازه مستقلی در نظر گیرد که روابطش با واحدهای رفتاری دیگر قابل درکند.
· بلکه اساسا باید چارچوب روابط اینتراکسیونی بیواسطه را به مثابه شالوده دترمیناسیون (تعین) و شالوده توضیحی رفتار در هم بشکند و دلایل و قانونمندی های تعیین کننده باواسطه و بیواسطه توسعه رفتار را در کانون تجزیه و تحلیل قرار دهد.
۴۷
· مشخصه ماهوی و مهم دیگر تجزیه ـ تحلیل سوسیولوژیکی ـ مارکسیستی رفتار، نسبت دادن رفتار به تضاد دیالک تیکی اش، به مناسبات اجتماعی است.
· مراجعه کنید به مناسبات
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر