۱۳۹۹ بهمن ۲۴, جمعه

درنگی در شعری از دکتر صدیقه وسمقی (۴)

 


  دکتر صدیقه وسمقی

(۱۳۴۰)

 شاعر، نویسنده، مترجم، اسلام پژوه، تحلیل‌گر مسایل سیاسی، اجتماعی

ساکن سوئد

استاد دانشگاه تهران

 نماینده اسبق مردم تهران در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و سخنگوی این شورا

تحصیلکرده علوم مذهبی در «حوزه‌های علمیه خواهران» در مدرسه شهید مطهری
دارای دکترای «فقه و مبانی اسلام» از دانشگاه تهران
 
درنگی
از
ربابه نون
 
۱

این پول نان ما ست،
که در ویرانه های دمشق
در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز،
دفن می شود.


زنی در خیابان
به یک قرص نان
خود را می فروشد.


آن سوترک 

مردی
گرده نانی را
از دست عابری می رباید.


ما گرسنه
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و می دانیم
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است.

 
در این بند شعر صدیقه فقیهه
منظور او از «ما» از صراحت می گذرد:
عناصر متشکله «ما»
را
جنده ها
زورگیرها
جیب برها
دزدها
رهزن ها
(گرسنه های خودآگاه و خصم آگاه)
تشکیل می دهند که صدیقه فقیهه مرفه سوئد نشین هم جزو انها ست.

این بدان معنی است
که
قمارباز 
نان لومپن پرولتاریا
را
در
سوریه
به قمار می زند.

جامعه ـ تصویر صدیقه فقیهه
همین است:
جامعه 
نه
جامعه
بلکه
لومپنستان
است.

۲
زنی در خیابان
به یک قرص نان
خود را می فروشد.
 
در این بند شعر صدیقه فقیهه
تعریف او از جنده به مثابه لایه ای از قشر لومپن پرولتاریا تبیین می یابد.
به نظر او
دلیل اصلی خودفروشی زنان
اقتصادی
است.
 
جامعه شناسی روشنفکریت جنقوری اسلامی
تهوع آور است.
این جماعت کمترین خبری از جامعه ندارند.
 
جنده های جنقوری
اولا
فقط
زنان نیستند.
نران هم در این ۴۰ سال نکبت بار وسیعا به جندگی روی آورده اند
و
حوایج جنسی زنان طبقه حاکمه را برآورده می سازند.
آنهم 
نه
به
دلیل نان.
 
بلکه به این دلیل
که
جنقوری اسلامی
مبتنی بر آلت تناسلی پرستی است.
شهر نو
را
به
آتش کشیده اند
و
کشور نو
تشکیل داده اند
و
اسمش را جنقوری اسلامی نهاده اند.
 
سکس
در این جنقوری
پرمشتری ترین کالا ست.
کالای کالاها 
ست.
این وضعیت جنقوری در جهان مجازی وسیعا و عمیقا انعکاس می یابد.
۹۹ درصد تویت ها و چت ها و گپ ها و پیام ها و غیره 
مربوط به عملیات جنسی کتبی و شفاهی، تصویری و کلامی است.

جنده های نر و زن
چه بسا
اعضای طبقه حاکمه اند.
هم
از
توبره می خروند
و
هم
از
آخور.
هم به استثمار مادی می پردازند و هم به استثمار جنسی.

دلیل جندگی
نه
فقط
فقر اقتصادی،
بلکه
مهمتر از آن،
فقر فکری و فلسفی و فرهنگی و اخلاقی
است.

فوندامنتالیسم
بسان فاشیسم
جامعه
را
خردزدایی
می کند
و
به
پاوپریسم
(بی همه چیزی مادی و فکری و اخلاقی و فلسفی و فرهنگی)
دچار می سازد.
بیشترین فیلم ها و زباله های پورنو
در 
آلمان
در دوره سیطره فاشیسم  تولید شده است.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر